یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

ممنوعه‌ های سه ماه نخست بارداری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نه ماه بارداری به سه دوره سه‌ماهه تقسیم می‌شود. در سه ماهه اول، جنین به سرعت رشد می‌کند و نیز، بیشترین خطر سقط جنین مربوط به این سه‌ماهه است. با توجه به حساسیت‌های این دوره از بارداری، مامان‌های باردار باید از این موارد خودداری کنند:
- مصرف دخانیات و سیگارهای الکترونیک: جنین‌های مادرانی که در دوران بارداری دخانیات مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به نقائص مادرزادی قرار دارند. سیگارهای الکترونیک نیز حاوی نیکوتین‌اند و جنین را در معرض اختلالات رشد مغزی و ریوی قرار می‌دهند.
- نوشیدنی‌های الکلی: هیچ مقداری از نوشیدنی الکلی در دوران بارداری مجاز نیست. مصرف الکل در سه‌ماهه اول می‌تواند به سقط جنین، مرده‌زایی، نقائص مادرزادی و اختلالات رفتاری و ذهنی فرزند منجر شود.
- گوشت قرمز، سفید (مرغ و ماهی) و تخم‌مرغ خام یا نیم‌پخته: اگر گوشت قرمز و سفید و نیز تخم‌مرغ خوب پخته نشود، خطر ابتلا به توکسوپلاسموزیس و لیستریوزیس را به دنبال دارد و ابتلا به این عفونت‌ها می‌تواند بسیار شدید و تهدیدکننده حیات مادر باشد و همچنین، خطر نقائص شدید مادرزادی و سقط جنین را در پی داشته باشد.
- جوانه‌های خام: مصرف جوانه‌های خام از این جهت خطرناک است که می‌توانند حاوی باکتری ئی‌کُلای (E-coli) و سالمونلا باشند.
- ماهی‌های حاوی جیوه: برخی از انواع ماهی‌ها، مثل کوسه‌ماهی، سطح بالایی از فلز جیوه دارند که جنین را در
- لبنیات غیرپاستوریزه: لبنیات غیرپاستوریزه، مثل شیر و پنیر محلی، می‌توانند حاوی باکتری‌هایی نظیر لیستریا باشند که ابتلا به این عفونت‌های باکتریایی می‌توانند سلامت مادر و جنین را به‌شدت تهدید کند.
- محصولات گوشتی فرآوری‌شده: سوسیس، کالباس، همبرگرهای صنعتی و دیگر محصولات گوشتی فرآوری‌شده نیز ممکن است حاوی باکتری‌هایی مثل لیستریا باشند. همچنین، این مواد حاوی نیتریت و نیترات‌اند که برای رشد جنین مضرند.
- کافئین زیاد: مصرف قهوه نباید زیاد باشد؛ حداکثر در حد دو فنجان قهوه در روز. کافئین می‌تواند از جفت عبور کند و به جنین برسد و در ضربان قلب جنین اختلال ایجاد کند.
- سونا، جکوزی و استخر آب گرم: مادر باردار باید از این موارد اجتناب کند زیرا خطر گرمازدگی، کم‌آبی بدن و غش کردن را به همراه دارد. همچنین، بالا رفتن درجه حرارت بدن مادر می‌تواند باعث اختلال در رشد جنین، به‌ویژه در سه‌ماهه اول بارداری شود.
- ماساژ شکم: ماساژ به‌طور کلی در دوران بارداری مضر نیست اما در سه‌ماهه اول به‌هیچ‌وجه ماساژ شکم نباید انجام شود.
- تمیز کردن مدفوع گربه: مدفوع گربه حاوی انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی است که می‌تواند باعث سقط جنین یا مرده‌زایی شود و در نوزادانی که با این انگل به دنیا می‌آیند، مشکلات جدی ایجاد کند.

به امید یک بارداری سالم و موفق برای همه مامان‌های عزیز!

خواندن 1160 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی