یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

فواید مصرف فولات (اسید فولیک) برای باروری خانم ها و آقایان

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

🔵 وقتی مواد غذایی‌ای مثل سبزیجات برگ‌دار، آووکادو، حبوبات و مرکبات را به‌صورت طبیعی و کامل‌شان مصرف می‌کنید، در واقع فولات یا دریافت می‌کنید که نوعی ویتامین B۹ است و شکل صنعتی/ مکمل دارویی آن فولیک اسید نام دارد. فولات برای تولید گلبول‌های قرمز و سفید خون در مغز استخوان ضروری است و RNA و DNA نیز تولید می‌کند. همچنین، فولات به تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی قابل مصرف نیز کمک می‌کند.
🔶 علاوه بر این، وقتی از بارداری سالم و تولد نوزاد سالم حرف می‌زنیم، فولات یا فولیک اسید یا ویتامین B9 نقشی اساسی دارد. مصرف فولیک اسید، به‌ویژه در هفته‌های نخست بارداری، از بروز نقایص مادرزادی در جنین، از جمله آسیب به لوله عصبی و سقط جنین جلوگیری می‌کند. اما نقش فولات محدود به همین نیست. فولیک اسید به متابولیسم سلولی در کل بدن، از جمله تخمدان‌ها کمک می‌کند.
همچنین، نقش فولات در کاهش سطح استرس و التهاب در بدن بسیار مهم است. افزایش استرس در بدن باعث می‌شود که نیاز بدن به اسید فولیک بیشتر شود. عوامل استرس‌زا، از بالا رفتن سن بارداری گرفته تا عادات مربوط به سبک زندگی، مثل سیگار کشیدن می‌تواند توان بارداری را کاهش دهد. دریافت میزان کافی فولیک اسید به بدن کمک می‌کند با این عوامل استرس‌زا مقابله کند.
🔵 بر اساس برخی مطالعات، دریافت میزان کافی فولیک اسید باعث بهینه‌سازی جریان هموسیستین در مایع فولیکی می‌شود و در نتیجه به افزایش شانس بارداری و افزایش کیفیت تخمک و جنین در خانم‌هایی که در سیکل آی وی اف هستند، کمک می‌کند.
🔶 در مورد باروری آقایان نیز، بر اساس برخی مطالعات گسترده، مصرف اسیدفولیک و زینک می‌تواند به افزایش تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم و پیشگیری از بروز برخی ناهنجاری‌ها در اسپرم کمک کند. البته، اثرات مهم فولیک اسید در مقابله با عوامل استرس‌زا، بهبود سوخت‌وساز سلولی و ارتقاء سلامت عمومی که قبلاً به آنها اشاره شد در مورد آقایان هم برقرار است.
🔵 سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج، کاهو و بروکلی، برخی میوه‌ها مانند آووکادو، هویج، طالبی، لیمو و موز، آب پرتقال و آب گوجه‌فرنگی، گردو، لبو، حبوبات، تخم‌مرغ، جگر، کدو و قارچ به‌طور طبیعی منبع غنی فولات هستند.
◀️ دوزهای دریافتی مکمل اسید فولیک:
🔸 بزرگسالان خانم‌های در و سنین باروری: ۴۰۰ میکروگرم روزانه
🔸 خانم‌های باردار: ۶۰۰ میکروگرم روزانه
🔸 خانم‌های در دوره شیردهی: ۵۰۰ میکروگرم روزانه

خواندن 4241 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « آنفولانزا در دوران بارداری

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی