یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

آنفولانزا در دوران بارداری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آنفولانزا در دوره بارداری

⏹️آنفولانزا در دوره بارداری یک بیماری جدی تلقی می‌شود. احتمال بستری شدن در بیمارستان در افراد باردار مبتلا به آنفولانزا بیش از افراد غیرباردار است‌. اگر آنفولانزا زود تشخیص داده شود، درمان‌های ایمن در دوره بارداری می‌تواند به کاهش علائم و کوتاه شدن دوره بیماری کمک کند. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا زدن واکسن آنفولانزا است که برای افراد باردار ایمن است. وقتی فرد مبتلا به آنفولانزا سرفه یا عطسه می‌کند، ویروس از راه هوا و حتی از روی سطوح منتشر می‌شود.

❓آنفولانزا چیست؟
⏺️آنفولانزا یک نوع عفونت دستگاه تنفسی است که اغلب در پاییز و زمستان بروز پیدا می‌کند. عامل آنفولانزا یک نوع ویروس است که به‌راحتی منتقل می‌شود.
شدت بروز آنفولانزا در افراد باردار معمولاً بیشتر از افراد غیرباردار است و احتمال بستری شدن افراد باردار مبتلا به آنفولانزا بیشتر است. اگر باردارید و علائم آنفولانزا یا علائم مشابه آن را دارید، حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید.

❓چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند؟
⏺️در دوران بارداری شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارید، زیرا در دوران بارداری سیستم ایمنی شما که مسئول مقابله با بیماری است، تا حدی سرکوب می‌شود‌. این سرکوب سیستم ایمنی خطر ابتلا به انواع عفونت، از جمله آنفولانزا را بیشتر می‌کند. خانم‌های بارداری که واکسن آنفولانزا نزده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.بر اساس مطالعات متعدد، واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به آنفولانزا را در خانم‌های باردار تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

❓اگر در دوران بارداری به آنفولانزا مبتلا شوم، آیا جنین هم دچار مشکل می‌شود؟
⏺️ابتلا به آنفولانزا در دوران بارداری ممکن است رشد جنین را تحت تأثیر قرار دهد. تب که از علائم اصلی آنفولانزا است می‌تواند باعث اختلال در رشد لوله عصبی و دیگر مشکلات در جنین شود. برخی مطالعات هم نشان داده‌اند که ابتلا به آنفولانزا در دوران بارداری خطر سقط، زایمان زودرس و همچنین وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش می‌دهد.

❓چه چیزی باعث بروز آنفولانزا در دوران بارداری می‌شود؟
⏺️عامل آنفولانزا در افراد باردار و غیرباردار یکسان است. ویروس آنفولانزا بینی، گلو و ریه را درگیر می‌کند و علائم تنفسی، مشابه سرماخوردگی، ایجاد می‌کند‌. شما می‌توانید از طریق تنفس یا لمس سطوح آلوده به ویروس، به آنفولانزا شوید.
ویروس آنفولانزا از یک روز پیش از بروز علائم تا پنج تا هفت روز پس از شروع علائم قابلیت سرایت دارد. یعنی فرد مبتلا ممکن است پیش از آنکه خودش بفهمد بیمار است، عامل انتقال بیماری باشد.

❓علائم آنفولانزا در دوران بارداری چیست؟
⏺️شایع‌ترین علامت‌های آنفولانزا در دوران بارداری عبارتند از:
🔸 لرز
🔸 سرفه خشک
🔸 سردرد
🔸 کاهش اشتها
🔸 گرفتگی بینی
🔸 درد عضلانی
🔸 آبریزش بینی
🔸 گلودرد
🔸 تب متوسط یا شدید ناگهانی
🔸 خستگی

❓آنفولانزا در دوران بارداری چگونه درمان می‌شود؟
⏺️اگر زود به پزشک مراجعه کنید، پزشک به شما داروی ضدویروس می‌دهد. این داروها بیماری را درمان نمی‌کنند اما جلوی بدتر شدن علائم را می‌گیرند. اغلب پزشکان داروی تامیفلو را تجویز می‌کنند که بر اساس مطالعات متعدد، دارویی ایمن در دوران بارداری است‌. برخی داروهای دیگر که می‌توانند علائم آنفولانزا را کاهش دهند و در دوران بارداری ایمن‌اند، عبارتند از استامینوفن برای کاهش تب و درد و دکسترومتورفان و گایافنزین برای کاهش سرفه و علائم تنفسی.

❓چه مراقبت‌های خانگی برای آنفولانزا در دوران بارداری وجود دارد؟
⏺️آنفولانزا ممکن است یک هفته و حتی بیشتر طول بکشد. باید استراحت کنید و تا می‌توانید مایعات بنوشید. داروهایی که پزشک داده است منظم مصرف کنید و سوپ و غذاهای مقوی بخورید.

❓چگونه می‌توانم از ابتلایم به آنفولانزا در دوران بارداری پیشگیری کنم؟
⏺️بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در دوران بارداری، زدن واکسن آنفولانزا پیش از شروع فصل شیوع آن است. زدن واکسن آنفولانزا در هر دوره و زمانی از بارداری برای شما و جنین، ایمن است. بر اساس مطالعات مختلف، زدن واکسن آنفولانزا در دوران بارداری برای نوزاد پس از تولد نیز محافظت ایجاد می‌کند. آنتی‌بادی‌های واکسن در دوران بارداری به جنین منتقل می‌شوند و پس از زایمان نیز انتقال آنتی‌بادی به نوزاد با شیردهی ادامه پیدا می‌کند. این مسئله بسیار مهم است زیرا نوزادان تا پیش از شش ماهگی نمی‌توانند واکسن آنفولانزا دریافت کنند.
🔴 خانم‌های باردار همچنین باید از تمام دستورالعمل‌های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا به‌دقت پیروی کنند:
🔸 از برخورد نزدیک با افراد مبتلا خودداری کنید.
🔸 به چشم‌ها و بینی‌تان دست نزنید.
🔸 سطوح منزل و محل کار را با محلول‌های ضدعفونی‌کننده (بدون بو و ضدآلرژی) تمیز کنید.
🔸 در محیط‌های شلوغ و سربسته حتماً ماسک بزنید.
🔸 مرتب دست‌هایتان را بشویید.

 

خواندن 2571 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی