یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

IUI؛ همه آنچه می خواهید بدانید!

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

آی یو آی یکی از روش‌های کمک‌باروری است و معنی آن تلقیح یا تزریق اسپرم به داخل رحم است. یعنی نمونه اسپرم از آقا گرفته می‌شود، شستشو و جداسازی می‌شود و با یک کاتتر (لوله بسیار نازک و بلند) به‌طور مستقیم به داخل رحم خانم انتقال داده می‌شود. آی یو آی یک روش کمک‌باروری بدون درد و غیرتهاجمی است‌.
* از آی یو آی در چه مواردی استفاده می‌شود؟
-‍ کم بودن تعداد اسپرم
- کم بودن تحرک اسپرم
- کاهش میل جنسی یا ناتوانی جنسی ناتوان مرد ( اختلال نعوذ یا انزال زودرس)
- ابتلای خانم به اندومتریوز خفیف
- مشکلات مخاط دهانۀ رحم
- اختلال ایمنی منجر به ناباروری
- ناممکن بودن مقاربت به دلیل درد و یا شرایط خاصی مانند واژینسیموس
- نامشخص بودن علت ناباروری
* روند انجام آی یو آی چگونه است؟
معمولاً آی یو آی با استفاده از تحریک تخمک‌گذاری انجام می‌شود ( البته ممکن است برخی پزشکان بدون سیکل تحریک تخمک‌گذاری‌‌ آی یو آی را انجام دهند). تحریک تخمک‌گذاری‌‌ یعنی اینکه پزشک با استفاده از داروهای تحریک عملکرد تخمدان مثل کلومیفن، اف اس اچ (FSH) و اچ سی جی ( HCG) تلاش می‌کند تا تعداد بیشتری فولیکول رشد کنند و آزاد شوند. زیرا اگر بیش از یک فولیکول بالغ یا تخمک وجود داشته باشد، شانس بارداری افزایش پیدا می‌کند.
در سیکل تحریک تخمک گذاری که از روز دوم یا سوم سیکل قاعدگی آغاز می‌شود، خانم داروهای تحریک تخمک‌گذاری را دریافت می‌کند (حدود ده روز تا دو هفته). طی این مدت ممکن است لازم باشد چند سونوگرافی و آزمایش خون برای بررسی وضعیت تخمدان‌ها و رشد فولیکول‌ها و تعیین روز آی یو آی انجام شود. وقتی پزشک تشخیص داد که فولیکول‌ها رشد کافی کرده‌اند، آمپول اچ سی جی برای آزادسازی تخمک‌ها تجویز می‌کند و برای حدود ۳۶ ساعت بعد از تزریق آمپول، نوبت آی یو آی می‌دهد.
صبح روزی که برای آی یو آی نوبت داده شده، آقا باید نمونه اسپرم بدهد تا اسپرم‌ها شستشو و جداسازی شوند و برای تزریق به داخل رحم خانم آماده شوند.
* عمل آی یو آی چگونه انجام می‌شود و چه مراقبت‌هایی لازم است؟
معمولاً آی یو آی بدون بیهوشی و ظرف حداکثر نیم ساعت انجام می‌شود. خانم روی تخت معاینه دراز می‌کشد و اسپکولوم در دهانه رحم قرار داده می شود، سپس اسپرم با یک کاتتر مخصوص به داخل رحم منتقل می‌شود. آی یو آی درد ندارد و شاید بعضی خانم‌ها حداکثر دردی مثل پریود داشته باشند. پس از انتقال اسپرم خانم نیم ساعت دراز می‌کشد و سپس مرخص می‌شود. پس از آی یو آی نیازی به استراحت مطلق نیست، خانم می‌تواند کارهای روزمره را انجام دهد و به سر کار برود، فقط نباید کار یا ورزش سنگین بکند. همچنین ممکن است پزشک داروهایی مثل پروژسترون تجویز کند که خانم باید طبق دستور تا زمان آزمایش بارداری آنها را ادامه دهد.
* شانس موفقیت آی یو آی چقدر است؟
اگر اسپرم‌های به‌دست‌آمده از مرد و لوله‌های زن سالم باشند، نرخ موفقیت این روش، در زنان زیر ۳۵ سال، حدود ۱۵ درصد در هر سیکل درمان است.
* چند روز بعد از آی یو آی لانه‌گزینی رخ می‌دهد و چه موقع می‌توان تست بارداری داد؟
در صورت موفق بودن عمل، ۹ تا ۱۲ روز بعد از آی یو آی (بسته به روز تخمک‌گذاری) روند لانه گزینی تکمیل می‌شود و ۱۴ تا ۱۶ روز بعد از عمل، می‌توان برای تست بارداری اقدام کرد.

خواندن 4738 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی