یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

کلستاز بارداری چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

حدود ۱ تا ۲ درصد از خانم‌های باردار به کلستاز بارداری مبتلا می‌شوند. کلستاز بارداری وضعیتی است که مایع صفرا به‌طور عادی داخل مجاری صفراوی جریان پیدا نمی‌کند و املاح صفراوی در پوست جمع می‌شوند که این تجمع می‌تواند باعث خارش شود.

این وضعیت به‌دلیل تأثیر هورمون‌های بارداری بر عملکرد کیسۀ صفرا و کاهش یا توقف جریان صفرا بروز می‌کند. کیسۀصفرا دربردارندۀ صفرا است که در کبد تولید می‌شود و برای هضم چربی‌ها در بدن ضروری است. اگر جریان صفرا متوقف یا کند شود، اسیدهای صفراوی در کبد ایجاد شکل می‌گیرند و در خون پخش می‌شوند.

در بارداری‌های چندقلویی، خانم‌های دارای سابقۀ آسیب کبدی و همچنین خانم‌های که مادر یا خواهرشان سابقۀ ابتلا به کلستاز بارداری دارند، احتمال بروز این بیماری بیشتر است.

خارش در دست‌ها و پاها، تیره شدن رنگ ادرار، احساس خستگی، بی‌اشتهایی و روشن شدن رنگ مدفوع از جمله علائم کلستاز بارداری‌اند. اما اغلب خانم‌های مبتلا فقط متوجه علامت خارش می‌شوند.

بنابراین، خارش در خانم‌های باردار باید جدی گرفته شود، زیرا ممکن است علامت اولیه کولستاز باشد که خطرناک است و اگر دیر تشخیص داده شود، عوارض جدی برای مادر و جنین دارد. اگر خانم باردار دچار خارش باشد، باید سطح آنزیم‌های کبدی و بیلی‌روبین او از طریق آزمایش خون بررسی شود و اگر بالا بود، اقدامات درمانی لازم انجام شود.

خواندن 11760 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی