اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

«حذف بیماری‌های مادرزادی جنین» و «احتمال تولد فرزندان سفارشی» با تکنیک IVF

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرمرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه انجام IVF در زوجینی که مشکل باروری ندارند هم ممکن است، در عین حال درباره این عمل توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر علی صادقی‌تبار در خصوص انجام IVF، توضیح داد: هرگاه لقاح یا شکل‌گیری جنین در خارج از بدن مادر و در محیط آزمایشگاه انجام شود، به آن عمل آی‌وی‌اف می‌گویند. این عمل به طرق مختلف می‌تواند انجام شود که شایع‌ترین روش آن میکرواینجکشن است. در این روش یک سلول اسپرم را با استفاده از سوزن‌های خیلی ظریف زیر میکروسکوپ به سلول تخمک تزریق می‌کنند.

وی افزود: انجام IVF حتی برای افرادی که مشکلی در باروری ندارند هم ممکن است. بر این اساس در کسانی که توانایی بچه‌دار شدن دارند اما دچار بیماری‌های ارثی هستند و لازم است که ژن‌های معیوب آنها اصلاح شود از تکنیک IVF استفاده می‌کنیم. شایع‌ترین تغییر ژن‌ها برای کسانی که می‌خواهند فرزندی با تعیین جنسیت خاص داشته باشند، انجام می‌شود؛ اما در مجموع درصد کمی از مراجعین به مراکز ناباروری این موضوع را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

او تاکید کرد: البته در آینده با پیشرفت دانش ژنتیک، احتمال داده می‌شود که با انتخاب ژن‌های خاص و دسترسی به انتخاب این ژن‌ها، تکنیک IVF برای تولد فرزندانی سفارشی استفاده شود؛ به عنوان مثال از IVF استفاده شود تا فرزندانی به دنیا بیایند که ضریب هوشی بالاتری دارند، قدشان بلندتر است،‌ رنگ چشم خاصی دارند و... .

دکتر علی صادقی‌تبار با اشاره به اینکه انتخاب ژن‌ها امروزه یک رویا تلقی می‌شود، تصریح کرد: اما با پیشرفت علم، بروز این اتفاق دور از انتظار نیست و ما شاهد خواهیم بود که تکنیک IVF بیشتر برای افراد سالم انجام شود.

او در خصوص استفاده از عمل IVF در کشور نیز بیان کرد: اکنون این عمل برای تعیین جنسیت و حذف برخی بیماری‌های صعب‌العلاج مانند تالاسمی، فیبروز سیستیک (CF)، کری مادرزادی، کوری مادرزادی و سایر بیماری‌هایی که زندگی فرد را با مشکل روبرو می‌کند، انجام می‌شود. یکی از توانایی‌های مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا حذف همین ژن‌های معیوب و بیماری‌های مادرزادی از جنینی است می‌خواهد به دنیا بیاید.

وی با اشاره به اینکه حذف ژن‌های معیوب در انجام عمل IVF برای تولد نوزادسالم نیازمند طی کردن روند حقوقی نیست،‌ اظهار کرد: البته اگر در آینده خانواده‌ای از ما بخواهد مثلا فرزندی با رنگ چشم خاص به دنیا بیاورد یا... ممکن است روندی حقوقی برای آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: علتی که سبب شده جهان به سمت انجام عمل IVF سوق پیدا کند این است که افراد با این تکنیک می‌تواند اقدام به حفظ باروری کنند به این معنا که مثلا مادری ۳۷ ساله که دیگر به طور طبیعی فرصت به دنیا آوردن ۳ یا ۴ فرزند را ندارد می‌تواند با انجام IVF جنین‌های خود را فریز کند و هر زمان که دلش خواست باردار شود. به هر حال بشر برای بقای نسل خود روز به روز بیشتر از تکنیک IVF استفاده می‌کند.

 

خواندن 197 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی