یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

همۀ آنچه باید دربارۀ ترشحات واژن بدانید!

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

همۀ آنچه باید دربارۀ ترشحات واژن بدانید!
پرسش‌های مربوط به ترشحات واژن از جمله پرسش‌هایی است که همۀ خانم‌ها در ذهن دارند، به‌ویژه اینکه کدام ترشح عادی و کدام غیرعادی است.

ترشح واژن مایعی است که از غدد واژن و دهانه رحم (سرویکس) ترشح می‌شود. این مایع سلول‌های مرده و باکتری‌ها را از بدن خارج می‌کند و کمک می‌کند واژن تمیز بماند. میزان ترشحات نرمال واژن متغیر است و دامنۀ رنگ آن می‌تواند شفاف، سفید یا شیری باشد. ترشحات نرمال ممکن است بوی خفیفی داشته باشند، اما اگر بدبو باشند، مثلاً بوی ماهی بدهند، نشانۀ عفونت است.

میزان ترشحات نرمال واژن در زمان‌های مختلف، متفاوت است. پس از پایان پریود، تقریباً ترشحی وجود ندارد. ۲ تا ۳ روز پس از پایان پریود، ترشح غلیظ سفیدرنگ شروع می‌شود. چند روز بعد غلظت آن مخاطی (رقیق) می‌شود. پیش از آغاز تخمک‌گذاری، ترشح شفاف و چسبناک می‌شود و پیش از شروع پریود بعدی، دوباره سفید و غلیظ می‌شود.

در طول بارداری، ترشح رقیق و سفید یا شیری است و بوی ملایمی دارد. میزان ترشحات در طول بارداری افزایش می‌یابد. در دوره پیش از یائسگی و یائسگی، به دلیل کم‌شدن استروژن، ترشحات کاهش می‌یابند.

به جز یائسگی، شرایط زیر می‌توانند به کاهش سطح استروژن و در نتیجه، کاهش یا قطع ترشحات واژن منجر شوند:

۱. داروها یا هورمون‌هایی که برای درمان سرطان پستان، اندومتریوز، فیبروم‌ها و ناباروری به‌کار می‌روند.

۲. جراحی برداشتن تخمدان‌ها

۳. پرتودرمانیدر ناحیۀ لگن

۴. شیمی‌درمانی

۵. استرس شدید، افسردگی و یا ورزش سنگین

رنگ ترشحات واژن و معنای آن:

- ترشح غلیظ و سفید: اگر ترشحات غلیظ و سفید با علامت‌های دیگ، مثل خارش و سوزش همراه باشد، می‌تواند نشانۀ عفونت مخمری (قارچی) باشد. اما اگر با این علامت‌هاهمراه نباشد، نرمال است. یادتان باشد که قبل و بعد از پریود هم ترشحات واژن معمولاً سفید و غلیظ است.

- ترشح زرد: زرد شدن ترشحات واژن غیرعادی است و می‌تواند نشانۀ عفونت باکتریایی یا عفونت‌های منتقله از راه ارتباط جنسی باشد. چنین ترشحی اغلب بدبو است.

- ترشح قهوه‌ای: قهوه‌ای شدن ترشحات ممکن است به دلیل بی‌نظمی پریود باشد. اگر چنین ترشحاتی ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانۀ سرطان سرویکس یا رحم باشد. همچنین، چون در دوران یائسگی هیچ‌گونه خونریزی‌ای از واژن وجود ندارد، ترشحات قهوه‌ای می‌تواند نشانۀ سرطان رحم باشد.

- ترشح سبز: غیرعادی است و می‌تواند نشانۀ عفونت باکتریایی یا عفونت‌های منتقله از راه ارتباط جنسی، مثل تریکومونیاس، باشد. بنابراین، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ترشح مخمری چیست؟

به‌دلیل رشد قارچ در واژن رخ می‌دهد. علائم عفونت مخمری یا قارچی، ترشح سفید و پنیرمانند، همراه با خارش، قرمزی، داغی و سوزش است حدود نود درصد خانم‌ها دست‌کم یک‌بار به این نوع عفونت مبتلا می‌شوند. عفونت قارچی واژن مسری نیست و پماد ضدقارچ بدون نسخه در داروخانه فروخته می‌شود. اما اگر علائم عفونت قارچی با درمان بهبود نیافت یا بیش از چهار بار در سال به این عفونت مبتلا شدید، به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

خواندن 6498 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی