یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

کلامیدیا و ناباروری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کلامیدیا یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عفونت‌های انتقال‌یابنده از راه تماس جنسی (عفونت مقاربتی) است که عامل آن یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس است. ارتباط جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد آلوده، راه انتقال این بیماری است. این بیماری می‌تواند عوارض جدی برای مردان و زنان مانند ناباروری و ابتلای نوزاد تازه متولدشده را در پی داشته باشد.

علائم:

این بیماری از جمله بیماری‌های خاموش است، یعنی فرد مبتلا گاهی هیچ علامتی ندارد. اما برخی علائمی همچون ترشحات غیرعادی از واژن یا آلت تناسلی و درد و سوزش هنگام ادرار دارند. علائم معمولاً طی یک تا سه هفته بعد از آلوده شدن بروز می‌یابند.

باکتری کلامیدیا تراکوماتیس می‌تواند به بیماری التهابی لگن در زنان و التهاب بیضه و اپیدیدیم (مجرای اسپرم‌بر) در مردان منجر شود که هر دو عوارضی جدی مانند ناباروری به دنبال دارند.

تشخیص:

روش تشخیص این بیماری بررسی آزمایشگاهی نمونه ترشح یا آزمایش ادرار است. یعنی یا یک نمونه از ترشحات واژن یا آلت تناسلی برداشته می‌شود و وجود باکتری در آن بررسی می‌شود یا نمونه ادرار از بیمار گرفته می‌شود. نتیجه این آزمایش معمولاً ظرف ۲۴ ساعت آماده می‌شود.

درمان:

راه درمان این بیماری نیز مصرف آنتی‌بیوتیک تک‌ دوز یا در دوره‌های ۱۴ تا ۱۷ روزه است. مصرف دارو پس از رفع علائم هم باید ادامه یابد و اگر ظرف یک تا دو هفته پس از پایان یافتن مصرف دارو، علائم بهبود نیافت، بیمار حتماً باید دوباره به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنند.a

خواندن 959 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی