اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

دبیر علمی کنگرۀ نگاهی جامع به ناباروری: مردان به طور متوسط در ۴۵درصد ناباروری‌ها نقش دارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر سهیلا انصاری پور متخصص زنان و دارای فلوشیپ نازایی و درمان ناباروری است، وی دبیری علمی بیست و چهارمین کنگره علمی پژوهشگاه ابن سینا با موضوع نگاهی جامع بر ناباوری را نیز برعهده دارد.

این بانوی نخبۀ ایرانی در گفتگو با خبرنگار برنا دربارۀ ابعاد مختلف بیست و چهارمین «کنگرۀ بین‌المللی نگاهی جامع به ناباروری، از تشخیص‌ تا تولد فرزند سالم» پژوهشگاه ابن‌سینا عنوان کرد: مجموعۀ ابن‌سینا برای این رویداد مهم یک برنامۀ علمی جامع و کاربردی را ارائه خواهد کرد که شامل برنامه‌های متنوع از جمله کارگاه‌های منتخب، سخنرانی‌ها، پنل‌های مفید و چالشی در مورد موضوعات موضوع مهم بالینی، ارائه منتخب مقالات دریافت‌شده و سمپوزیوم‌های کاربردی است.

وی افزود: در این کنگره به موضوعاتی همچون استراتژی‌های لازم برای دریافت بهترین تخمک، اسپرم و جنین و بهبود آندومتر در روش‌های کمک‌باروری، چالش‌های سن و ناباروری و اهدا، شکست مکرر لانه‌گزینی، سقط مکرر، مداخلات پرستاری و مامایی در درمان ناباروری، آندومتریوز و روش‌های کمک‌باروری و مسائل بارداری‌های حاصل از درمان ناباروری می‌پردازیم و یقین داریم که با حضور و شرکت شما استادان و متخصصان ارجمند شاهد یک رویداد علمی پربار خواهیم بود.
این پزشک متخصص تصریح کرد: مجموعه همکاران بنده در پژوهشگاه ابن‌سینا همچون گذشته در تلاشند تا محیطی علمی و صمیمانه را برای گردهم‌آیی استادان بزرگ و صاحب‌نام، همکاران و دانشجویان مشتاق فراهم سازند و کنگرۀ امسال به‌صورت هیبریدی (مجازی و حضوری) در سه روز متوالی در فصل زیبای زمستان برگزار خواهد شد.

دبیر علمی این کنگره در ادامۀ این نشست گفت: حوزه تولید مثل نسبت به دیگر حوزه‌های پزشکی، از جمله جراحی و طب داخلی، حوزه‌ای نوپا محسوب می‌شود و پیشرفت‌ها هروز سرعت بیشتری پیدا میکنند. خوشبختانه هر ساله کنگره‌های متعددی در این زمینه در ایران برگزار می‌شود اما هدف ما از برگزاری بیست‌وچهارمین کنگرۀ بین‌المللی پژوهشگاه ابن‌سینا به‌طور خاص مدیریت روند تشخیص و درمان زوج‌های نابارور است‌. محور اصلی مباحث ما مسائل بالینی با رویکردی مساله‌محور است که بتواند یک زوج نابارور را از بدو مراجعه تا انتها، یعنی تولد فرزند سالم، به‌طور کامل و جامع مدیریت کند.

وی در ادامه تأکید کرد: با همین رویکرد، ما پنل‌های متعددی با موضوعاتی همچون استحصال بهترین تخمک، استحصال بهترین اسپرم و استحصال بهترین جنین برای سیکل‌های آی وی اف، شکست مکرر آی وی اف، سقط مکرر، مواجهه با مشکلات ناباروری افراد مبتلا به اندومتریوز، چالش‌های اهدا، بارداری در سنین بالا و کاهش ذخیره تخمدان، مسائل مربوط به پرستاری و مامایی در درمان ناباروری و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، یکی از علل بسیار شایع ناباروری، داریم.

انصاری‌پور در ادامه عنوان کرد: افزون بر این‌ها، پنلی با موضوع پیامدهای بارداری در زوج‌های نابارور داریم که به ویژگی‌های خاص مراقبت‌های بارداری در زوج‌های نابارور می‌پردازد که مباحثی نو و بسیار مفید را برای متخصصان زنان و زایمان و ماماهای عزیز مطرح می‌کند. از دیگر پنل‌های جذاب این کنگره چشم‌اندازهای آینده این حوزه، مانند کاربرد هوش مصنوعی در انتخاب جنین و دیگر زمینه‌هاست‌.

وی افزود: ساختار این کنگره به‌صورت panel discussion است و مباحث اساتید خارج از کشور در ابتدای هر پنل به‌صورت ویدئوی ضبط ‌شده با زیرنویس پخش می شود. ما پانزده پنل خواهیم داشت و کنگره به‌طور حضوری و وبینار برگزار می‌شود. آگاهیم که در این مجال محدود نمی‌توانیم همه مباحث را به‌طور جامع طرح و بررسی کنیم و هدف اصلی ما گشودن دریچه‌ای به سوی مباحث نو در این حوزه پویاست و امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم در قالب کنگره‌ها و سمینارهای دیگر بتوانیم به‌طور عمیق‌تر به این سرفصل‌ها بپردازیم.

این بانوی نخبۀ ایرانی دربارۀ وجود این انگارۀ غلط در میان برخی خانواده‌های ایرانی که مقصر ناباروری حتما خانم‌ها هستند تصریح کرد: این مسئله در حقیقت نوعی فرهنگ در جوامع انسانی است که جوامع مختلف از جمله ایران با آن درگیر هستند و راهکار حل آن نیز فرهنگسازی است.

وی تأکید کرد: تحقیقات نشان داده است که عامل حدود ۲۵الی ۳۰درصد مشکلات ناباروری به صورت فردی آقایان هستند، حدود ۱۵درصد نیز هردو زوج مشکلاتی دارند بنابراین باید گفت آقایان در حدود ۴۵تا ۵۰ درصد از ناباروری‌ها دخیل هستند. باید اذعان کرد که بخش قابل توجهی از جامعه همچنان نمی‌پذیرد که آقایان هم ممکن است که مشکل ناباروری داشته باشند. جنین حاصل اسپرم و تخمک هست پس به طور علمی هر ۲عامل تاثیر گذار بر یک باروری سالم هستند اما بر اساس پژوهش‌های علمی بانوان چالش‌های روانی بیشتری را طی فرآیند بارداری تا تولد کودک تجربه می‌کنند.

انصاری پور در ادامه عنوان کرد: مشکلات معیشتی و عدم توانایی خانم‌ها برای مراجعه سریع و مستقل به کلینک‌های درمان ناباروری یکی از دلایل مهم مؤثر بر درمان ناموفق این معضل است، باید اذعان داشت که سن بانوان برای تجربۀ یک بارداری سالم محدود است به این معنا که همزمان با افزایش سن، شانس موفقیت درمان‌های متداول برای ناباروری به طبع کم تر می‌شود.

وی افزود: همین مسئله ضرورت کوشش جامعه برای ترویج این گذاره که فرصت یک بارداری سالم به خصوص برای بانوان محدود است را دوچندان می‌کند، مردم نباید بر این باور باشند که با روش‌هایی مانند IVF به طور قطع در هرسنی می‌توانند به تجربۀ یک بارداری موفق دست پیدا کنند، گذشت زمان و افزایش سن خانم‌ها درصد موقعیت روش‌های اینچنین را به شدت کاهش می‌دهد بنابراین فرهنگ سازی درست به شدت مهم و یک امر اساسی است.

انصاری پور دربارۀ این موضوع که بسیاری از افراد زمانی احساس می‌کنند که زمان مناسب بارداری فرارسیده که سن‌ آن‌ها زیاد شده است به خبرنگار برنا گفت: استقلال مالی به شدت مهم است و عدم ثبات وضعیت مالی یکی از عوامل موثر در باروری است. امروزه در جامعه به دلیل شرایط مالی نامساعد خانم های زیادی شاغل هستند و این امر موجب شده خانم های زیادی دیگر رغبت بچه دار شدن در سن پایین را نداشته باشند.

وی تأکید کرد: این مسئله باید در جامعه مطرح و حل شود تا این اطمینان ایجاد شود که مسائل باروری و فرزندآوری هیچ آسیبی به شغل و آینده شان وارد نمی‌کند، وجود این اطمینان انگیزه ای برای مادران ایجاد خواهد کرد. چه بسا همه ما آگاهیم که در جامعه امروزی موارد زیادی فرد را از باروری در سن پایین منع می‌کند مانند شرایط اقتصادی، اجتماعی که من معتقدم تا زمانی که موانع حل نشود این مشکل هم حل نخواهد شد.

این بانوی نخبه ایرانی دربارۀ نحوۀ آگاهی از سلامت تخمک‌ها و اسپرم‌ها برای تجربۀ یک بارداری سالم عنوان کرد: اغلب بانوان به طور نرمال تا سن ۳۷ سالگی دارای ظرفیت تخمدان مناسب هستند، در واقع تا سن ۳۷ سالگی یک شیب ملایم کاهشی دارند اما از سن ۳۷ سالگی به بعد این کاهش شیب تند پیدا خواهد کرد تا در سن ۴۰ سالگی این افت کیفیت بسیار شدید تر خواهد بود اما وجود استثناها را هم نمی‌توان نادیده گرفت، درصدی از افراد تا سن ۵۰ سال هم بارور هستند که البته عموم جامعه نیستند و جزو موارد کمیاب هستند. آزمایش های مختلفی که امروز وجود دارد آن قدر قدرت پیشگویی درست و دقیق را ندارد و هنوز دانش و آگاهی ما کافی نیست تا به امروز می‌توان گفت هیچ آزمایش کمی نتوانسته قدرت باروری خانم‌ها را به درستی مورد آزمایش و بررسی قرار دهد.

وی افزود: همانطور که گفته شد سن یک عامل مهم و تاثیرگذار است، همزمان با افزایش سن، چالش‌های مرتبط با ناباروری هم افزایش پیدا می‌کند، البته بارداری در سن بسیار پایین یا بالا هردو برای مادر مضر است؛ چرا که بدن آمادگی لازم را برای پذیرش جنین ندارد بنابراین می‌توان گفت سن مناسب بارداری برای بانون بین ۲۳ تا ۳۵ است.

انصاری‌‍پور درخصوص تأثیر عنصر وراثت تصریح کرد: یکی از مسائلی که بشدت شایع است سندرم تخمدان پلیک استیک است. یک زمینه ارثی دارد اما عوامل محیطی هم بشدت در آن تاثیرگذار است .

وی تأکید کرد: سندرم تخمدان پلیک استیک یکی از شایع‌ترین اختلالات غددی در خانم ها است و می‌توان گفت یکی از شایع ترین علل ناباروری خانم ها نیز است، البته در عین حال اگر تنها مشکل مادر برای بارداری باشد، جزو درمان‌پذیرترین اختلالات موجود هم محسوب می‌شود اگر به تنهایی وجود داشته باشد اما اگر به درستی درمان نشود باعث ایجاد انواع مشکلات مانند سرطان های آندومتری و رحمی می‌شود.

دبیر علمی این کنگره در ادامۀ دربارۀ نقش رسانه‌ها برای بهبود شرایط خاطرنشان کرد: گاهی اوقات گفتن به تنهایی تاثیرگذار نیست این که مطلب چگونه و در چه غالبی گفته شود تاثر خودش را خواهد گذاشت. رسانه اگر سعی در گفتن حقایق در غالب درست و به دور از سلیقه شخصی گفته شود و ایجاد تنش و ناراحتی نکند بسیار تاثبر گذار خواهد بود و ناخودآگاه مخاطب را متأثر می‌کند.

وی در خاتمه عنوان کرد: بدون راه‌حل نمی‌توان مسائل را حل کرد، فقط موجب تنش خواهد شد بنابراین معتقدم مهمترین رسالت رسانه در این جا آگاهسازی جامعه و تلاش برای ارائه راهکارهای مناسب جهت مواجهه با این مشکل به مخاطب است.

خواندن 201 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی