اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

آمار فرزندان حاصل از روش‌های کمک‌باروری در جهان از ۸ میلیون نفر گذشت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نشست خبری برگزاری بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی با عنوان «نگاهی جامع بر ناباروری؛ از تشخیص تا تولد نوزاد سالم» با حضور رئیس، دبیرعلمی، دبیر اجرایی و رؤسای پنل‌های این کنگره در سالن همایش مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا برگزار شد.

سلامت مادر و جنین در دوران بارداری و تولد نوزاد سالم

دکتر محمدرضا صادقی؛ رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا و رئیس این کنگره بین‌المللی در ابتدا با اشاره به تغییرات عمده در حوزه دانش و فناوری‌های تولیدمثلی گفت: طی بیش از 45 سالی که از تولد نخستین نوزاد حاصل از لقاح آزمایشگاهی گذشته است، تغییرات و پیشرفت‌های بسیار زیادی در این حوزه رقم خورده و نتیجۀ این دستاورد‌ها تغییر رویکرد به درمان ناباروری بوده است. امروزه دیگر هدف درمان ناباروری صرفاً وقوع بارداری نیست و رویکردی گسترده‌تر در این حوزه شکل گرفته و نه‌تنها وقوع بارداری، بلکه سلامت مادر و جنین در دوران بارداری و تولد نوزاد سالم را نیز دربرمی‌گیرد.

رئیس کنگره «نگاهی جامع بر درمان ناباروری؛ از تشخیص تا تولد نوزاد سالم» در ادامه تصریح کرد: با توجه به تعداد فرزندان حاصل از روش‌های کمک باروری که طبق آخرین گزارش از هشت میلیون نفر در جهان فراتر رفته است، مطالعات متعددی در این خصوص در حال انجام است که آیا روش آی‌وی‌اف و کشت جنین به مدت محدود در محیط آزمایشگاهی و خارج از بدن، تأثیری بر سلامت فرزندان حاصل از این روش در سنین پس از بلوغ، میانسالی و کهنسالی دارد و آیا شیوع بیماری‌های مختلف، از اختلالات متابولیک گرفته تا سرطان و آلزایمر در این افراد تفاوتی با فرزندان حاصل از بارداری‌های طبیعی دارد؟

وی یادآور شد: امروزه چالش‌های بسیاری پیرامون روش‌های کمک‌باروری وجود دارد، مثل بارداری در سنین بالا، روش‌های درمان جایگزین (اهدای گامت و جنین و رحم جایگزین)، تکنیک‌های وابسته به آی‌وی‌اف مثل روش‌های غربالگری و تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی و دانش و تجربه در این حوزه‌ها مدام به‌روز می‌شود و مباحث جدیدی مطرح می‌شود.

دکتر صادقی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این کنگرۀ بین‌المللی سه‌روزه که با حضور اساتید و متخصصان برجستۀ ایران و جهان برگزار می‌شود ایجاد فرصتی برای طرح این مباحث و چالش‌ها در محیطی علمی و دوستانه است و‌ امیدواریم نتیجۀ آن ارتقاء دانش دست‌اندرکاران این حوزه و به‌تبع آن، افزایش کارایی و اثربخشی خدمات تشخیص و درمان ناباروری و مراقبت‌های بارداری‌های حاصل از روش‌های کمک‌باروری در مراکز و کلینیک‌های درمان ناباروری کشور باشد.

مدیریت روند تشخیص و درمان زوج‌های نابارور

دکتر سهیلا انصاری‌پور؛ جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا و دبیر علمی این کنگره در ادامه‌ این نشست گفت: حوزه تولید مثل نسبت به دیگر حوزه‌های پزشکی، از جمله جراحی و طب داخلی، حوزه‌ای نوپا محسوب می‌شود و پیشرفت‌ها در این حوزه روز به روز و تصاعدی است. خوشبختانه هرساله کنگره‌های متعددی در این زمینه در ایران برگزار می‌شود اما هدف ما از برگزاری بیست‌وچهارمین کنگرۀ بین‌المللی پژوهشگاه ابن‌سینا به‌طور خاص مدیریت روند تشخیص و درمان زوج‌های نابارور است‌. محور اصلی مباحث ما مسائل بالینی با رویکردی مسئله‌محور است که بتواند یک زوج نابارور را از بدو مراجعه تا انتها، یعنی تولد فرزند سالم، به‌طور کامل و جامع مدیریت کند.

وی افزود: با همین رویکرد، ما پنل‌های متعددی با موضوعاتی همچون استحصال بهترین تخمک، استحصال بهترین اسپرم و استحصال بهترین جنین برای سیکل‌های آی‌وی‌اف، شکست مکرر آی‌وی اف، سقط مکرر، مواجهه با مشکلات ناباروری افراد مبتلا به اندومتریوز، چالش‌های اهدا، بارداری در سنین بالا و کاهش ذخیره تخمدان، مسائل مربوط به پرستاری و مامایی در درمان ناباروری و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، یکی از علل بسیار شایع ناباروری، داریم.

دکتر انصاری‌پور ادامه داد: افزون بر این‌ها، پنلی با موضوع پیامد‌های بارداری در زوج‌های نابارور داریم که به ویژگی‌های خاص مراقبت‌های بارداری در زوج‌های نابارور می‌پردازد که مباحثی نو و بسیار مفید را برای متخصصان زنان و زایمان و ماما‌های عزیز مطرح می‌کند. از دیگر پنل‌های جذاب این کنگره چشم‌انداز‌های آینده این حوزه، مانند کاربرد هوش مصنوعی در انتخاب جنین و دیگر زمینه‌هاست‌.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساختار این کنگره به‌صورت panel discussion است و مباحث اساتید خارج از کشور در ابتدای هر پنل به‌صورت ویدئوی ضبط شده با زیرنویس پخش می‌شود. ما پانزده پنل خواهیم داشت و کنگره به‌طور حضوری و وبینار برگزار می‌شود. آگاهیم که در این مجال محدود نمی‌توانیم همه مباحث را به‌طور جامع طرح و بررسی کنیم و هدف اصلی ما گشودن دریچه‌ای به سوی مباحث نو در این حوزه پویاست و‌امیدواریم در سال‌های آتی بتوانیم در قالب کنگره‌ها و سمینار‌های دیگر بتوانیم به‌طور عمیق‌تر به این سرفصل‌ها بپردازیم.

صفورا سلیمانی فخر؛ معاون آموزشی و دبیر اجرایی بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی پژوهشگاه ابن‌سینا در ادامه نشست بیان کرد: بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی پژوهشگاه ابن‌سینا با عنوان «نگاهی جامع بر درمان ناباروری؛ از تشخیص تا تولد نوزاد سالم» از 14 تا 16 دی ماه در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و پنل‌های این کنگره به‌صورت گفتگو محور (panel discussion) طراحی شده است، نه سخنرانی تا مباحث به‌طور تعاملی و چالشی به طرح و بحث گذاشته شود.

وی افزود: خوشبختانه این کنگره برای 17 گروه دارای امتیاز آموزش مداوم است و برای سه گروه زنان و زایمان، اورولوژی و جنین‌شناسی سقف امتیاز، یعنی 15 امتیاز آموزش مداوم اختصاص داده شده است. همچنین، کارگاه‌های تخصصی جانبی متعددی در حاشیه کنگره برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به حضور در کنگره، برخورداری از امتیاز آموزش مداوم و شرکت در کارگاه‌های جانبی می‌توانند اطلاعات لازم را از وب‌سایت کنگره به نشانی www.avicennacongress.ir دریافت کنند.

خواندن 311 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی