اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

درمان ناباروری همگام با تزریق واکسن کرونا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نتایج بررسی‌های علمی‌نشان می‌دهد تزریق واکسن کرونا هیچ اختلالی در کیفیت اسپرم و فرزندآوری ایجاد نمی‌کند و هیچ عارضه‌ای بر کیفیت جنین و بارداری خانم‌ها نیز ندارد. در حالی که ابتلا به بیماری کرونا از جهات مختلف بر کیفیت اسپرم و فرزندآوری تاثیر منفی دارد.
این تاثیرات از مرگ سلولی گرفته تا افزایش آسیب به دی‌ان‌آی اسپرم و اختلال در تعداد و تحرک اسپرم به‌دنبال ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده شده است. بنابراین آنچه مایه نگرانی است ابتلا به کرونا و نه واکسیناسیون این بیماری است. بنابراین تمرکز ما بر جلوگیری از ابتلا به کرونا باشد. همچنین نتایج مطالعات نشان می‌دهد واکسیناسیون در کسانی که در حال استفاده از روش‌های کمک باروری مثل آی‌یوآی، آی‌وی‌اف و میکرواینجکشن یا غیره هستند یا می‌خواهند در آینده از این روش‌ها استفاده کنند، هیچ اختلالی ایجاد نمی‌کند.

اما به‌دلیل خطر ابتلا به بیماری کرونا توصیه شده است کسانی که در چرخه آی‌وی‌اف هستند یا تصمیم به استفاده از این روش‌ها را دارند، واکسیناسیون کرونا را در الویت قرار دهند. البته به‌دلیل اینکه ممکن است فرد پس از تزریق واکسن کرونا دچار علائم خفیف و زودگذری مثل تب و کوفتگی شود توصیه می‌شود از سه یا چهار روز قبل تا سه چهار روز بعد از انجام میکرواینجکشن، واکسن نزنند تا علائم خفیف واکسن با عوارض احتمالی این عمل تداخل و ابهامی ایجاد نکند. ولی این توصیه ربطی به کاهش موفقیت میکرواینجکشن ندارد و منحصر به همان چند روز می‌شود.
بنابراین ما به تمام زوج‌ها توصیه می‌کنیم بدون نگرانی از ایجاد اختلال در باروری شان حتما واکسن کووید-۱۹ را تزریق کنند.

خواندن 215 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی