اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

تزریق واکسن کرونا، بعد از ۳ ماه اول بارداری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ترس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ اثرات منفی زیادی بر سبک زندگی همه ما در همه سنین مختلف گذاشته است. در این میان برخی افراد از جمله بارداران یا کسانی که قصد بارداری دارند یا تحت درمان‌های ناباروری هستند با نگرانی‌های بیشتری نسبت به این بیماری و تاثیر آن بر سلامت جنین‌شان و فرآیند بارداری دست و پنجه نرم کرده‌اند. حتی برخی زوجین نیز از ترس کرونا اقدام به باروری نکرده‌اند و با وجود پوشش نسبتا خوب واکسیناسیون کرونا در کشور همچنان از واکسن‌زدن پرهیز می‌کنند. در حالی که بررسی‌های انجام‌شده از سوی محققان بسیاری در سراسر دنیا مؤید آن است که تزریق‌نکردن واکسن کرونا به مراتب با ریسک کمتری نسبت به خطرات ابتلا به کووید-۱۹ طی بارداری همراه است. با این تفاسیر برای آگاه‌ترشدن بارداران و کسانی که تصمیم به بارداری دارند نسبت به ایمن‌بودن یا خطرناک‌بودن واکسن کرونا با دکتر آتوسا کریمی، جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ ناباروری و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت‌وگو کرده‌ایم.
اصولا تزریق واکسن کووید-۱۹ در بارداران از حیث سلامت فرد باردار اهمیت دارد یا سلامت جنین هم در صورت ابتلاى مادر به کرونا به خطر خواهد افتاد؟
اگر خانم باردار به کرونا مبتلا شود از آنجا که دستگاه ایمنی‌‌اش در بارداری ضعیف می‌شود تحت تاثیر ویروس با عوارض شدیدتری مواجه خواهد شد و در برخی موارد ممکن است حتی جان خود را از دست بدهد. اما به خطر افتادن سلامت جنین در پی ابتلای مادر به کووید-۱۹ هنوز بر اساس مقالات دقیق اثبات نشده است. البته مشخص شده اگر باردار در سه ماهه اول بارداری دچار هر نوع بیماری تب‌دار شود، ممکن است بالارفتن دمای بدن مادر، منجر به بروز نقایص سیستم عصبی در جنین شود. زیرا سه ماهه اول بارداری، مرحله رشد سیستم اعصاب مرکزی جنین است. اما ناهنجاری‌های دیگر هنوز گزارش نشده است.
تا چندى پیش تاکید مى‌شد واکسن‌هاى تولید شده با فناوری ام‌آران‌ای مثل واکسن فایزر براى تزریق به بارداران ایمن‌تر هستند و تزریق واکسن‌هایى بر پایه ویروس ضعیف‌شده توصیه نمى‌شد. اما اخیرا صحبت از ایمن‌بودن واکسن‌های تولیدشده بر پایه ویروس کشته‌شده است. نتایج تازه‌ترین بررسى‌های علمی در این زمینه چه مى‌گوید؟
اصولا تزریق واکسن با ویروس ضعیف‌شده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود اما تزریق واکسنی را که بر پایه ویروس کشته‌شده تولید شده است طی بارداری توصیه می‌کنیم. بر اساس تایید وزارت بهداشت کشورمان نیز واکسن‌های ام‌آران‌ای صرفا می‌توانند قبل از اقدام به بارداری تزریق شود و تزریق‌شان در طول بارداری مجاز نیست. گرچه برخی کشورها این واکسن‌ها را تزریق کرده‌اند ولی هنوز در دنیا مجوز رسمی برای آن داده نشده است.
چرا می‌گویند بهتر است که واکسن کووید-۱۹ در سه ماهه دوم و سوم بارداری تزریق شود؟
تزریق واکسن در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود زیرا این دوران، حساس‌ترین دوره تشکیل اندام‌های جنین است و نباید به‌هیچ عنوان ریسک کرد. مگر این‌که مطمئن شویم تزریق واکسن در سه ماهه اول بارداری کاملا بی‌خطر بوده که تاکنون این موضوع به اثبات نرسیده است.
اگر خانم باردارى در فاصله تزریق دو دوز واکسن به کرونا مبتلا شود تزریق واکسن تا چه زمان باید به تعویق بیفتد؟
هر فردی که در فاصله دو دوز مبتلا شود اگر بستری نشود، می‌تواند یک ماه بعد از بهبودی واکسن کرونا را دریافت کند. اما در صورت بستری، تزریق دوز بعدی واکسن باید ۱/۵ تا دو ماه بعد از بهبودی به تعویق بیفتد.
چرا پیش از این تاکید مى‌شد که فقط بارداران بالاى ۳۵سال واکسن کرونا بزنند، اما در حال حاضر به همه بارداران در سنین مختلف توصیه به تزریق واکسن کرونا می‌شود؟
خانم‌های بالای ۳۵ سال، باردار پرخطر محسوب می‌شوند. زیرا احتمال این‌که چاقی و اضافه وزن، دیابت و فشار خون داشته باشد بیشتر است. به همین دلیل تاکید می‌شد این دسته از بارداران واکسن کرونا دریافت کنند. اما بر اساس تحقیقات جدید توصیه می‌شود همه بارداران واکسن بزنند. البته همه بارداران فقط مجاز به تزریق واکسن کرونا از سه ماهه دوم به بعد هستند و تزریق واکسن در سه ماهه اول بارداری به هیچ وجه مجاز نیست.
کدام بارداران نباید واکسن کرونا بزنند؟
باردارانی که به اجزای تزریق واکسن حساسیت داشته یا زمینه بیماری «گیلن‌باره» دارند حتما برای تزریق واکسن باید با متخصص عفونی مشورت کنند.
کسانی که تصمیم به بارداری دارند بهتر است تزریق واکسن کرونا را چقدر زودتر از اقدام به بارداری انجام دهند؟
اگر فردی واکسن زده و می‌خواهد باردار شود، بهتر است یک ماه بعد از تزریق آخرین دوز واکسن‌اش اقدام به بارداری کند.

خواندن 574 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی