اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

سلامت جنسی در مبتلایان به بیماری قلبی‌عروقی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سلامت جنسی در مبتلایان به بیماری قلبی‌عروقی
بیماری قلبی عروقی (CVD) همچنان علت مرگ و میر شماره یک جهان است و به مرگ ۶/۱۸ میلیون نفر در سال می‌انجامد. ۵۲۰ میلیون نفر در جهان به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند و با پاندمی بیماری کووید-۱۹ توجه به بیماری قلبی عروقی اهمیت بیشتری یافته است. یکی از مسائلی که در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سلامت جنسی این افراد است.
به گزارش روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، دکتر سعید آراسته، جراح و متخصص اورولوژی و عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی این مرکز اختلال در عملکرد جنسی در بیماران قلبی را شایع دانست.

دکتر آراسته گفت: «در بیماران قلبی اختلال در عملکرد جنسی و کاهش فعالیت جنسی شایع است و این موضوع بر کیفیت زندگی زناشویی ایشان اثر سوء می‌گذارد. کاهش یا از دست رفتن میل جنسی در بیماران قلبی به دلایل زیر اتفاق می‌افتد: ترس از وقوع سکته و مرگ ناگهانی طی رابطه زناشویی، تفسیر تغییرات جسمی (افزایش ضربان قلب و تنفس) طی رابطه زناشویی به‌عنوان علائم قلبی و افسردگی بعد از حمله قلبی.»

تصلب شرایین و افزایش فشارخون سبب اختلال نعوظ می‌شود

این متخصص اورولوژی برخی از اختلالات عملکرد جنسی را عامل هشداردهنده بیماری‌های قلبی عروقی دانست و یادآور شد: «آسیب عروقی در اثر تصلب شرایین و افزایش فشارخون سبب اختلال نعوظ می‌شود. بنابراین به آقایانی که دچار اختلال نعوظ‌اند، باید درباره امکان وقوع بیماری قلبی عروقی در آینده نزدیک (طی ۵ سال بعدی زندگی) هشدار داد و او را از لزوم اصلاح سبک زندگی و مشاوره با متخصص قلب و عروق آگاه کرد.»

تاثیر داروهای قلبی عروقی بر میل جنسی، سطح انرژی و عملکرد جنسی

عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی ابن‌سینا درباره اثر داروها توضیح داد: داروهای قلبی عروقی بر میل جنسی، سطح انرژی و عملکرد جنسی فرد تاثیر می‌گذارند و در صورت نگرانی درباره این عوارض، بیمار نباید خودسرانه داروهای خود را کم یا قطع کند. همچنین داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ تجویز می‌شوند اثرات قلبی عروقی دارند و نباید خودسرانه مصرف شوند.»

تاثیر عوامل روانشناختی بر بیماری‌های قلبی عروقی و سلامت جنسی

دکتر آراسته گفت: «عوامل روانشناختی مانند استرس و سطح بالای اضطراب، بر هر دو موضوع، عملکرد جنسی و بیماری قلبی عروقی، اثر سوء دارند. بنابراین حمایت روانی از مبتلایان به بیماری قلبی عروقی ضروری است. گاهی بیماران از اینکه درباره زندگی جنسی خودشان با پزشک صحبت کنند معذب می‌شوند و احساس ناراحتی می‌کنند.

توصیه می‌شود پرسنل بهداشت و درمان با تمام بیماران قلبی عروقی درباره روابط زناشویی صحبت کنند، حتی اگر بیمار از ایشان سوالی نپرسد و آگاهی‌های لازم و خدمات مشاوره‌ای در خصوص سلامت جنسی را به تمام بیماران و همسران ایشان ارائه دهند. مبتلایان باید بدانند که ابتلا به بیماری قلبی عروقی به معنای پایان زندگی جنسی نیست اما فرد مبتلا در صورتی می‌تواند فعالیت جنسی را از سر بگیرد که به وضعیت باثباتی از لحاظ قلبی عروقی رسیده باشد.»

عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان یادآور شد: «سلامت جنسی و بهبود روابط زناشویی در مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی نباید مغفول واقع شود، زیرا در کاهش استرس، بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی در این افراد و همسرانشان بسیار موثر است. کلینیک سلامت جنسی ابن‌سینا با داشتن تیم تخصصی بسیار مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به این عزیزان است.»

خواندن 275 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی