اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

شانس بالای درمان ناباروری با IVF

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینای جهاددانشگاهی گفت: شانس موفقیت درمان IVF ،چهل و پنج درصد است. مردانی که اسپرم غیر نرمال دارند یا زنانی ذخیره تخمدانی شان اندک است، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

دکتر نیلوفر معترف، متخصص زنان، زایمان و ناباروری، عضو تیم تخصصی مرکز ابن سینا نیز در گفتگو با سیناپرس گفت: برخی از مردان که اسپرم غیر نرمالی دارند یا زنانی که دارای ذخیره تخمدانی بسیار پایینی یا مشکلات لوله های رحمی هستنند یا هر دو رحم شان انسداد پیدا کرده است، برای درمان ناباروری شان می توانند از روش درمانی IVF ( لقاح آزمایشگاهی یا لقاح خارج رحمی) کمک بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که چه گروهی از افراد نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند؟ اظهارداشت: زنانی که دچار یائسگی زودهنگام هستند، دیگر نمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند. این افراد باید از تخمک اهدایی استفاده کنند اما اگر زود متوجه شوند و در مراحل اولیه که ذخیره تخمدانی شان کاهش پیدا کرده است، می توانند وارد سیکل درمانی IVF شوند. خانم هایی هم که هنوز ازدواج نکرده اند اما مطلع شده اند که ذخیره تخمدان شان کاهش پیدا کرده است، می توانند تخمک شان را پیش از اینکه به مرحله بحرانی برسد، فریز کنند.

وی افزود: هرچقدر سن افراد پایین تر باشد، فریز تخمک نتیجه بهتری به همراه دارد زیرا هنوز ذخیره تخمدان کاهش نیافته و کیفیت تخمک نیز بهتر است؛ حداقل سنی که یک خانم می تواند تخمکش را فریز کند تا سن ۴۰ سالگی است. پس از آن کیفیت تخمک ها کاهش پیدا می کند و شانش موفقیت کاهش می یابد.

دکتر معترف خاطرنشان کرد: احتمال دارد زنان در سنین پایین نیز مجبور به درمان آی وی اف زود هنگام شوند اما بهتر است وقتی ناباروری وجود دارد، افراد هرچه زودتر نسبت به درمان ناباروری شان اقدام کنند. بهترین سن برای بارداری خانم ها ۲۰ تا ۳۵ سالگی است. پس از ۳۵ سالگی به مرور ذخیره تخمدان زنان کاهش پیدا می کند. افراد هرچه زودتر در سنین پایین تر درمان شوند، کمتر دارو مصرف می کنند و زودتر نیز به نتیجه می رسند.

وی شانس موفقیت با این روش درمانی را ۴۵ درصد عنوان کرد و افزود: موفقیت این روش درمانی به سن و ذخیره تخمدانی زنان، دلیل ناباوری بستگی دارد. همچنین احتمال سقط جنین نیز در این روش مانند حاملگی طبیعی وجود دارد. خانمی که ذخیره تخمدانی خوبی داشته باشد، امکان دارد با یک بار پانکچر یا تخمک گیری، تعداد جنین یا تخمک خوب دریافت کنیم اما خانم هایی که ذخیره تخمدانی کمی دارند، چند بار نیاز به پانکچر دارند تا به تعداد جنین یا تخمک مورد نیاز دست پیدا کنیم.

دکتر معترف درباره این روش درمانی اظهارداشت: پس از اینکه با انجام آزمایش ها و بررسی ها، فرد مناسب برای درمان آی وی اف مشخص شد، خانم باید به مدت دو هفته دارو استفاده کند؛ این افراد روز اول تا سوم پریودی سونوگرافی می شوند اگر کیستی نداشته باشند و آمادگی لازم را داشته باشند، داروهای تحریک گذاری شان شروع می شود.

عضو تیم تخصصی مرکز ابن سینای جهاددانشگاهی به سیناپرس گفت: همچنین در طول مصرف دارو، برای بار اول خانم ها باید پنج روز پس از مصرف دارو و پس از آن هر دو سه روز یکبار سونوگرافی انجام دهند تا سایز فولیکول ها به ۱۸ میلی متر برسد؛ این سایز مناسب تخم گیری است. در این هنگام آمپول آزاد سازی تخمک به فرد تزریق می شود. در نهایت پس از گذشت ۳۶ ساعت، با یک عمل کوتاه مدت چند دقیقه ای تخمک گیری انجام می شود.

وی یادآورشد: کسانی که فریز تخمک داشته باشند، در این مرحله کارشان تمام می شود اما کسانی که قصد دارند جنین شان فریز شود، همان روز تخمک گیری، نمونه ای از اسپرم همسر نیز گرفته شده و عمل لقاح انجام می شود. نمونه سه روز داخل آزمایشگاه می ماند و سپس فریز می شود.

این متخصص زنان، زایمان و ناباروری در پاسخ به این سوال که آیا چنین روش درمانی همراه با عوارض است یا خیر به خبرنگار سیناپرس گفت: این روش درمانی هیچ عارضه طولانی مدتی به همراه ندارد. امکان دارد، خانم حین مصرف داروها به دلیل رشد فولیکول ها، درد مختصری در شکل داشته باشند یا دو الی سه روز پس از پانکچر یا تخمک گیری، دچار علائم کوتاه مدتی شوند.

وی در پایان تصریح کرد: تکنولوژی که اکنون در ایران استفاده می شود همانند کشورهای دیگر است. تمام مراحل عمل آی وی اف و فریز تخمدان با همان کیفیت اما با هزینه کمتر در کشور انجام می شود. میزان موفقیت این روش ها نیز در ایران بسیار خوب و مناسب است.

خواندن 774 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی