اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

سقط جنین با شغل پدر و سن مادر رابطه مستقیمی دارد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عضو تیم تخصصی مرکز درمان و ناباروری ابن سینای جهاد دانشگاهی گفت: سه فاکتور جنین، مادر و پدر در بروز سقط جنین نقش مهمی ایفا می کنند. همچنین عوامل محیطی، سبک زندگی و نوع تغذیه نیز در ایجاد این مساله تاثیرگذارند.

دکتر فیروزه بلاش، متخصص زنان و زایمان و نازایی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان و ناباروری ابن سینای جهاد دانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: اگردر ۲۰ هفته اول بارداری محصولات حاملگی نتوانند به رشدشان ادامه دهند یا محصولات از نظر ژنتیک نامناسب باشند، یا رحم نتواند بارداری را حفظ کند سقط جنین اتفاق میفتد.

وی افزود: در حال حاضر یک سری فاکتورهای مادری، پدری و جنینی در ایجاد سقط جنین نقش دارند، بنابراین اگر سقط جنین در زوجی تکرار شود، باید محصولات بارداری را بررسی کنیم و به آزمایشگاه ژنتیک بفرستیم. گاهی پدر و مادر هر دو سالم هستند اما جنین حاصل از لقاح اسپرم و تخمک، غیر طبیعی بوده و دارای اختلال کروموزومی است؛ اختلالات کروموزومی باعث ایجاد سقط جنین می شود که باید با روش های کمک باروری مانند IVF و روش های پیش از بارداری، این قبیل مشکلات برطرف شوند.

به گفته وی، افرادی که ازدواج های فامیلی داشته اند یا در خانواده شان سابقه بیماری خاص وجود دارد یا دچار سقط های مکرر هستند،باید پیش از بارداری مشاوره ژنتیک انجام دهند. ژنتیک این افراد باید مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت صحت و سالمت باید اقدام به بارداری کنند.

وی اظهارداشت: گاهی ضعیف بودن اسپرم به دلیل شغل پدر( پدری که با مواد شیمیایی سر و کار دارد) و استرس فیزیکی وروحی او باعث می شود محصولات حاملگی ضعیف باشند و جنین مناسبی برای رشد به وجود نیاید بنابراین هنگام سقط های مکرر باید فاکتور مردانه را نیز مورد بررسی قرار دهیم و دریابیم که آیا اسپرم مشکل دارد یا خیر.

ضرورت انجام آزمایش های پیش از بارداری
این متخصص زنان و زایمان و نازایی بیان کرد: گاهی امکان دارد جنین سالم باشد اما بدن مادر شرایطی برای ادامه رشد جنین نداشته باشد؛ امکان دارد، رحم مادر نامناسب باشد یا بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت، تیروئید یا یک سری بیماری های خود ایمنی داشته باشد. چنین عواملی باعث سقط جنین می شود.

وی به سیناپرس گفت: مادرانی که بیماری زمینه ای دارند بهتر است ۳ تا ۶ ماه پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنند و آزمایش های اولیه پیش از بارداری را انجام دهند. این افراد باید پیش از بارداری بیماری شان تشخیص و درمان داده شود تا دچار سقط جنین نشوند.

بلاش یادآورشد: اختلالات خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی و لوپوس نیز از جمله فاکتورهای ایمنی مادر بر علیه جنین است که فعال شده و جنین را از بین می برند. ابتلای مادر به این نوع بیماری ها می تواند مساله سقط جنین را تکرار کند. چنین مسائلی نیز باید هنگام تکرار سقط جنین مد نظر قرار گرفته شود.

وی افزود: مادرانی که رحم دارای آنومالی دارند. مبتلا به فیبروم هستند یا رحم غیر طبیعی دارند. افرادی که رحم شان تک شاخ یا دوشاخ است نیز دچار سقط جنین می شوند. زنانی که نارسایی رحم دارند، با افزایش سن بارداری، دهانه رحم شان نمی تواند جنین را نگه دارد. در چنین شرایطی دهانه رحم باز می شود و جنین زنده دفع می شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان و ناباروری ابن سینا خاطرنشان کرد: تخمک ضعیف و سن مادر نیز در سقط جنین نقش دارد. با افزایش سن مادر، کیفیت تخمک ها کاهش پیدا می کند. امکان دارد یک خانم پریودهای کاملا منظمی داشته باشد اما نتواند باردار زیرا کیفیت تخمکش بسیار پایین است بنابراین توصیه می شود برای پیشگیری از سقط جنین خانم ها در سنین پایین اقدام به بارداری کنند، نگذارند در سنین بالا بارداری صورت بگیرد. بارداری در سنین بالای ۳۵ و ۴۰ سال ریسک سقط جنین را افزایش می دهد.

تاثیر عادت های غلط بر سقط جنین
بلاش ادامه داد: تغذیه مادر نیز در ایجاد سقط جنین نقش دارد. مادرانی که دارای رژیم غذایی مناسبی نیستند، کیفیت تخمک شان پایین می آید. توصیه می شود زنان ۳ ماه پیش از بارداری فولیک اسید و مکمل استفاده کنند تا تخمک مناسبی برای بارداری داشته باشند.

وی تاکید کرد: یک سری عادت غلط مانند مصرف سیگار، قلیان، الکل و تماس با مواد شیمیایی نیز می تواند در کیفیت تخمک و اسپرم اثر منفی داشته باشد بنابراین کسانی که قصد فرزندآوری دارند باید از تماس با آلودگی محیطی پرهیز کنند. بهتر است خانم هایی که در اتاق عمل کار می کنند یا شغلی دارند که در تماس با مواد شیمیایی است سه ماه اول بارداری این نکته را مد نظر داشته باشند.

این متخصص زنان و زایمان و نازایی گفت: مطالعات نشان داده اند آلودگی هوا نیز در سه ماه اول بارداری باعث سقط جنین می شود. در فصولی که آلودگی هوا زیاد است، سقط جنین بیشتر مشاهده می شود بنابراین مادرانی که قصد بارداری دارند باید در مکان هایی ساکن شوند که از آلودگی کمتری برخور دارند.

وی در پاسخ به این سوال سیناپرس که آیا اشعه موبایل نیز می تواند در سقط جنین تاثیر داشته باشد، گفت: استفاده روزمره از موبایل باعث سقط جنین نمی شود اما مطالعات نشان داده کسانی که در مناطق استقرار دکل های مغناطیسی ساکن هستند، بیشتر در معرض سقط جنین قرار دارند بنابراین اگر خانم هایی که در این مناطق ساکن هستند بهتر است هنگام بارداری از جلیقه های ضد اشعه استفاده کنند تا رحم شان کمتر در معرض اشعه باشد.

خواندن 479 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی