اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

اصلاح منفی نرخ موالید با درمان زوجین نابارور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بر اساس مطالعات برای داشتن جامعه ای ثابت باید زوجین در سن ۲۵ سالگی ازدواج کنند و دو فرزند نیز داشته باشند. فرزندان آنها نیز باید در ۲۵ سالگی ازدواج کنند و دو فرزند هم به دنیا آورند. متاسفانه چنین روندی در جامعه ایران به تاخیر افتاده است. یکی از دلایل آن ریشه در مسائل اقتصادی کشور دارد.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد رضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری پویش حمایت از زوج ‌های نابارور که امروز صبح در مرکز درمان ناباروری ابن ‌سینا برگزار شد، گفت:مجموعه ابن سینا از جمله‌ مراکز پیشرو در زمینه ناباروری و باروری است. برخی از فعالیت های شاخص این مجموعه مبتنی بر نیازهای کشور در حوزه درمان ناباروری و فرزندآوری است.

وی افزود: اکنون یکی از دغدغه های نظام بحث زوجین نابارور است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در ایران به فعالیت می پردازند اما این مرکز مورد اقبال بیشتر زوجین نابارور داخل و خارج از کشور واقع شده است‌. هدف اصلی ما این است که ضمن ارائه خدمات ‌به روز و با کیفیت، محدودیت های فضایی مان را برطرف کنیم از این‌رو بزودی بیمارستان تخصصی حکیم ابن سینا در منطقه پنج تهران دایر می شود که طیف گسترده ای از خدمات درمانی را پوشش می دهد.

وی اظهارداشت: هرچند مرکز درمان ناباروری به درمان زوجین نابارور کمک می کند و گامی در جهت رفع ناباروری برمی دارد اما حاکمیت نیز باید در این زمینه کمک کند تاخدماتی استاندارد در سطح بین المللی ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل تاخیر در زمان ازدواج و نوع فرهنگ، میزان ناباروری در برخی از مناطق ایران بیشتر مشاهده می شود. طبیعتا در این نوع فرهنگ ها، پس از سن 40 سالگی شانس باروری افراد کمتر است.

صادقی یادآورشد: اکنون برخی این سوال را مطرح می کنند که آیا با انجام تست و آزمایش می توان میزان بروز ناباروری را تشخیص داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای جهان نیز چنین مساله ای توصیه نمی شود زیرا این نوع ارزیابی ها درصد خطای زیادی به همراه دارند. نتایج این تست ممکن است کاذب باشد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت: میزان ناباروری در بین زوجین برابر است؛ احتمال ناباروری زنان 35 تا 40 درصد است. همین میزان احتمال ناباروری نیز در مردان وجود دارد. همچنین احتمال ناباروری هر دو زوج 10 تا 15 درصد است. 10 درصد ناباروری ها نیز به دلیل نامشخص به وجود می آید.

وی اظهارداشت: متاسفانه اکثر زنان برای درمان دیر مراجعه می کنند. زنان کمتر از 30 سال کمتر برای درمان ترغیب می شوند، اغلب سعی می کنند به روش های طبیعی باروری را تجربه کنند. توصیه مان این است که زنان درمان باروری شان را به بالاتر از 35 سال موکول نکنند. بعد از این سن میزان کیفت تخمک کاهش پیدا می کند.

فرهنگ صرف بودجه بیمه باید اصلاح شوند


دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا نیز در این نشست خبری گفت: متاسفانه نرخ موالید در ایران بنابر دلایل مختلف مانند ازدواج دیر هنگام زوجین پایین است. بر اساس مطالعات برای اینکه جامعه ای ثابت داشته باشیم باید زوجین در سن ۲۵ سالگی ازدواج کنند و دو فرزند نیز داشته باشند. فرزندان آنها نیز باید در ۲۵ سالگی ازدواج کنند و دو فرزند هم به دنیا آورند. متاسفانه چنین روندی در جامعه ایران به تاخیر افتاده است. یکی از دلایل آن ریشه در مسائل اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: هم اکنون از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران ۳ و نیم میلیون زوج نابارور در ایران وجود دارد. مطالعات نشان داده اند اگر هر فردی یک قابلیتی را از دست بدهد از نظر روحی درصدد جبران برمی آید. در حال حاضر ۱۰۰ درصد زوج های نابارور تمایل به فرزند آوری دارند. اگر این میزان جمعیت را به نرخ موالید بیفزاییم میزان جمعیت ایران افزوده می شود.

وی اظهارداشت: امروزه متخصصان در دنیا برای درمان ناباروری زوجین از ابزارهای مدرن و پیشرفته ای استفاده می کنند که ایران نیز مجهز به این تجهیزات است‌. یکی از این تجهیزات آنکوباکتور ویژه جنین است. جنین در این تجهیز آزمایشگاهی رشد پیدا می کند. این تجهیزات باید هایتک باشند زیرا سیستم ایمنی جنین ضعیف است.

صادقی تبار بیان کرد: ارائه این نوع خدمات در تمام دنیا گران است؛ ارائه این خدمت درمانی در دنیا ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار و در خاورمیانه ۵تا ۶ هزار دلار اما در ایران کمتر از ۱ هزار دلار است. خدمتی که اکنون تحت پوشش بیمه قرار دارد‌ اما برای اجرای آن نیاز به تحول و نوآوری در صنعت بیمه داریم. اگر چنین اتفاقی رخ دهد با افزایش جمعیت نابارور، نرخ منفی موالید اصلاح می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون به منظور جوان سازی جمعیت ۷ میلیارد تومان بودجه به درمان و ۶ میلیارد تومان هم به تجهیزات اختصاص یافته است. سازمان های بیمه در طول تاریخ یاد گرفته اند ابتدا اسناد و مستندات پزشکی را مشاهده کنند پس از آن هزینه درمان را پرداخت کنند‌. تا زمانی که این فرهنگ اصلاح نشود، بودجه ای صرف جوانی نمی شود‌.

وی گفت: امروزه یکی از چالش های زنان شاغل مربوط به نگهداری فرزندان شان است. هزینه نگهداری کودکان در مهد کودک ها برابر با حقوق یک کارمند است.زنان شاغل توان پرداخت این نوع هزینه را ندارند. باید این بودجه اصلاح و صرف خدمات نگهداری کودکان در مهد کودک ها شود.

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در پایان افزود: یکی از فاکتورهای ناباروری سن است. توان و شانس باروری زنان از سن 35 سالگی به بعد کاهش پیدا می کند به همین دلیل پیشنهاد می شود درمان باروری شان را به تاخیر نیندازند.

خواندن 113 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی