یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

چاقی، ناباروری و خطرات بارداری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

چاقی با بر هم زدن تعادل هورمونی و اختلال در تخمک‌گذاری، می‌تواند بر باروری خانم‌های چاق، به‌ویژه در نخستین بارداری‌شان، اثر بگذارد. چاقی با بروز سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز مرتبط است که این سندرم از دلایل شایع ناباروری است.

چاقی مادر خطر مشکلات بارداری و بیماری‌های نوزاد را افزایش می‌دهد. افزایش فشار خون، پره‌اکلامپسی (مسمومیت دوران بارداری)، دیابت بارداری، عفونت، ترومبوآمبولی، سزارین و مرده‌زایی، از جمله خطرهای مرتبط با چاقی‌اند.

احتمال چاقی فرزندان ماداران چاق یا دارای اضافه وزن، نسبت به فرزندان مادران دارای وزن متناسب، بیشتر است. همچنین، چاقی خطر سقط خودبه‌خودی جنین یا مرده‌زایی را افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی شانس بارداری خانم‌های دارای اضافه وزن یا چاق کمتر است. همچنین ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا باردار شوند. خطر پره‌اکلامپسی در خانم‌های دارای اضافه وزن، دو برابر و در خانم‌های چاق، سه برابر است. همچنین خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری در خانم‌های دارای اضافه وزن، دو برابر و در خانم‌های چاق هشت برابر است. خطر سقط جنین و مرده‌زایی نیز در خانم‌های چاق، دو برابر خانم‌های دارای وزن نرمال است.

همچنین، نوزادانِ مادران چاق، معمولاً وزن‌شان بیشتر از وزن معمول سن‌شان است و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و یا به یک ناهنجاری مادرزادی مبتلایند.

 

خواندن 1098 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی