یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

درمان انسداد لوله‌های فالوپ و شانس بارداری پس از آن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اگر انسداد در یکی از لوله‌ها باشد و بیمار از جهات دیگر سالم باشد، پزشک ممکن است یک دوره داروهای درمان ناباروری، مانند کلومید، فمارا، گونال اف و ... تجویز کند. این داروها ترشح هورمون‌های اف اس اچ و ال اچ از غدۀ هیپوفیز را افزایش می‌دهند. بدین ترتیب، بلوغ و آزادشدن تخمک‌ها نیز افزایش می‌یابد و شانس بارداری بیشتر می‌شود.

اگر میزان انسداد لوله توسط بافت زخم یا چسبندگی کم باشد، با جراحی لاپاروسکوپی برداشته می‌شود و انسداد برطرف می‌شود.

اما اگر بافت زخم یا چسبندگی زیاد یا انسداد از نوع هیدروسالپینکس (گشادشدن و تجمع مایع در لوله) باشد، ممکن است نتوانند عامل انسداد را بدون آسیب به لوله‌ها بردارند. در این حالت و نیز اگر انسداد به‌خاطر آسیب به لوله‌ها در اثر بارداری خارج رحمی یا عفونت باشد، جراح می‌تواند بخش آسیب‌دیدۀ لوله را ببرد و خارج کند (سالپینگکتومی) و بخش‌های سالم را به هم متصل کند.

روش جدید دیگر رفع انسداد در مواردی که انسداد کم و در نزدیکی رحم است، توبوپلاستی با بالون نام دارد. یک بالون تحت هدایت سونوگرافی یا هیستروسکوپی از طریق واژن به سرویکس و رحم و سپس لوله‌ها هدایت می‌شود و در آنجا باد می‌شود تا انسداد را برطرف کند.

پس از درمان انسداد، شانس بارداری وجود دارد، اما درصد این شانس به شدت انسداد و روش جراحی بستگی دارد. اگر انسداد نزدیک رحم باشد، شانس بارداری پس از درمان انسداد بیشتر و اگر در انتهای لوله و نزدیک تخمدان باشد، شانس بارداری کمتر است.

در موارد جراحی سالپینگکتومی شانس بارداری کم است و به این بستگی دارد که کدام بخش و چقدر از لوله برداشته می‌شود. ضمناً این نوع جراحی ریسک بارداری خارج رحمی را افزایش می‌دهد.

 

خواندن 3929 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی