یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

راهنمای پس از انتقال جنین در مرکز درمان ناباروری ابن سینا

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

راهنمای پس از انتقال جنین:

نکات دارویی:
- مصرف داروهای هورمونی ترکیبات پروژسترون (تزریقی و یا موضعی) و استرادیول (در سیکل‌های انتقال جنین فریز) را طبق دستور پزشک معالج تا زمان مثبت شدن تست بارداری و پس از آن در دوران بارداری، تا زمان ویزیت مجدد ادامه دهید.
- مصرف دیگر داروها، از جمله ترکیبات ضدانعقادی ( انوکساپارین و یا هپارین و یا اسپرین )، داروهای مکمل و ...، را در صورت تجویز پزشک ادامه دهید.

رژیم غذایی:
رژیم غذایی خاص و مصرف یا ماده غذایی خاصی پس از انتقال جنین پیشنهاد نمی شود. اما برای پیشگیری از یبوست، حتماً مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، سبزیجات، میوه های تازه و مایعات را افزایش دهید. شیر پرچرب به علت خواص هورمونی نیز مفید است. نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

استراحت و فعالیت:
- پس از انتقال جنین، استراحت مطلق به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا به دلیل مصرف داروهای هورمونی استراحت مطلق می‌تواند خطر تشکیل لخته در اندام‌ها و بروز آمبولی را افزایش دهد. بهتر است در بیست‌وچهار ساعت نخست بیشتر استراحت کنید و پس از آن می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
- پس از انتقال جنین از انجام ورزش سنگین، کارهای سنگین، مانند جاروبرقی کشیدن و برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید.
- بالا رفتن از پله‌ها ضرری ندارد، اما اگر تعداد پله‌ها زیاد است، هر چند پله یک بار بایستید و چند لحظه استراحت کنید. همچنین اگر تعداد پله‌ها زیاد است (چند طبقه)، بهتر است رفت‌وآمد خود را محدود کنید.
- پس از انتقال جنین، می‌توانید با ماشین، اتوبوس یا هواپیما به شهر و منزل خودتان برگردید. بد نیست که طی مسیر، گاهی از ماشین پیاده شوید و چند قدمی راه بروید یا در راهروی هواپیما یا اتوبوس قدم بزنید.
- استفاده از توالت ایرانی مشکلی ایجاد نمی‌کند.
- پس از انتقال جنین می‌توانید دوش بگیرید، اما بهتر است زیاد در حمام نمانید و همچنین زیاد زیر دوش آب داغ نمانید.
- اگر پس از انتقال جنین دچار یبوست شدید و تغییر رژیم غذایی و افزایش مصرف فیبر به بهبود آن کمک نکرد، می‌توانید از داروهای ملین استفاده کنید.
- اگر با مصرف داروهای مربوط به انتقال جنین دچار علائم حساسیتی خفیف شدید، با مشورت پزشک‌تان می‌توانید داروهای ضدحساسیت مصرف کنید.

آزمایش بارداری
- دو هفته پس از انتقال جنین، آزمایش خون برای بررسی تیتر بتا و مشخص شدن بارداری را انجام دهید و در صورت مثبت بودن، ۴۸ ساعت بعد آزمایش را تکرار کنید تا میزان افزایش تیتر بتا بررسی شود. سپس نتیجه را به داخلی ۸۲۳ اطلاع دهید و برای یک هفته بعد، از کلینیک بارداری نوبت ویزیت و سونوگرافی بگیرید.
❗ نکته مهم: تا زمان ویزیت داروهای هورمونی (پروژسترون تزریقی یا واژینال و استرادیول) خود را طبق دستور پیشین ادامه دهید.

هشدارها:
- اگر پس از عمل پانکچر (تخمک‌کشی) یا انتقال جنین (غیرفریز یا fresh) علائمی مانند تورم و درد شکم، خونریزی شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، کاهش ادرار، تهوع و استفراغ یا واکنش‌های حساسیتی داشتید، در ساعت‌ها و روزهای کاری با داخلی ۸۱۹ و ۸۲۰، واحد پاسخگویی مرکز و در ساعت‌ها و روزهای غیرکاری با شماره ۲۲۶۴۴۷۳۰، مامای آنکال مرکز تماس بگیرید.
- اگر پس از مثبت شدن آزمایش بارداری، دچار درد، لک‌بینی یا خونریزی شدید، حتماً به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا احتمال بارداری خارج رحمی بررسی شود.
- لطفاً به یاد داشته باشید که لک‌بینی مختصر پس از انتقال جنین طبیعی است و در صورت بروز لک‌بینی مختصر، دچار استرس نشوید.
- در دوران کرونا تا حد امکان در خانه بمانید، معاشرت‌های‌تان را محدود کنید و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را فراموش نکنید.

✔️ و در پایان:
کنترل استرس و داشتن امید و آرامش در افزایش شانس لانه‌گزینی جنین و وقوع بارداری بسیار مؤثر است‌. اگر انتقال جنین قبلی شما شکست خورده است، نگران نباشید و فکرهای منفی را از خودتان دور کنید. سعی کنید در دو هفته‌ای که پیش رو دارید، با افکار مثبت و سرگرم کردن خودتان، استرس را از خود دور کنید.

ما در کنار شماییم تا پایان ناباروری

خواندن 5344 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی