یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

تست پس از نزدیکی (PCT)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

این تست برای ارزیابی مخاط دهانۀ رحم (سرویکس) از نظر وجود اسپرم و تحرک اسپرم در آن انجام می‌شود. از این تست برای تشخیص علت ناباروری زنان، در مواردی که تست‌های دیگر علت را نشان نداده‌اند، استفاده می‌شود.

تست پس از نزدیکی ۱ تا ۲ روز حوالی تخمک‌گذاری و حدود ۲ تا ۸ ساعت پس از نزدیکی انجام می‌شود که مخاط دهانۀ رحم رقیق و چسبناک است و اسپرم می‌تواند به‌راحتی در آن حرکت کند.

علت انجام تست پس از مقاربت:

این تست در مواردی از ناباروری انجام می‌شود که:

- تخمک‌گذاری انجام می‌شود، لوله‌های فالوپ انسداد ندارند و اسپرم مرد نیز نرمال است. در این شرایط ممکن است مشکلات مخاط دهانۀ رحم علت ناباروری باشد.

- ممکن است مشکلات سیستم ایمنی، مانند تولید آنتی‌بادی‌های علیه اسپرم در بدن، علت ناباروری باشد.

شیوۀ انجام تست پس از مقاربت:

این تست ۱ تا ۲ روز حوالی تخمک‌گذاری انجام می‌شود. پزشک به شما برای کنترل درجۀ حرارت بدن، مخاط دهانۀ رحم و آزمایش بررسی سطح هورمون LH در ادرار دستورالعمل‌هایی می‌دهد. این تست صبح و به صورت ناشتا (مایعات هم نباید خورده شود) انجام می‌شود. اگر نتیجۀ این آزمایش ادرار نشان داد که شما در حال تخمک‌گذاری هستید، برای روز بعد به شما وقت ویزیت داده می‌شود. حدود ۲ تا ۸ ساعت پیش از ویزیت، باید نزدیکی انجام شود. در این فاصله تا انجام ویزیت، حمام نکنید و از دوش واژینال استفاده نکنید.

در ویزیت، پزشک با وسیله‌ای به نام ایپکولوم، واژن و دهانۀ رحم را بررسی می‌کند و از مخاط دهانۀ رحم نمونه برمی‌دارد و به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا زیر میکروسکوپ بررسی شود که آیا اسپرم در مخاط سرویکس وجود دارد و آیا اسپرم‌های موجود تحرک مناسب دارند. مهم است که برای انجام این آزمایش روز تخمک‌گذاری به‌طور دقیق مشخص شود. زیرا در روزهای دیگر سیکل قاعدگی، اسپرم نمی‌تواند به سمت رحم حرکت کند.

گفتنی است برخی متخصصان ارزش تشخیصی این تست را قبول ندارند.

خواندن 2195 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی