یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

چه عللی می توانند باعث کم تحرکی اسپرم شوند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از فاکتورهای مهم در باروری مردان تحرک و جهش رو به جلوی اسپرم است. در صورتی که بیش از نیمی از اسپرم‌ها در آزمایش آنالیز اسپرم حرکت رو به جلو نداشته باشند، فاکتور تحرک اسپرم غیرنرمال گزارش می‌شود. کم‌تحرکی اسپرم که یکی از دلایل شایع ناباروری مردان است، می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد.

یکی از علل اختلالات حرکتی اسپرم، مشکلات ژنتیکی است که البته نسبت به دیگر علل، کم‌تر شایع است.

واریکوسل، یعنی گشاد شدن عروق بیضه، به‌ویژه در گریدهای بالا نیز می‌تواند تحرک اسپرم را دچار اختلال کند. در چنین مواردی پزشک متخصص بر اساس معاینه و دیگر اقدامات تشخیصی ممکن است تصمیم به جراحی ترمیم واریکوسل بگیرد و دست‌کم سه تا شش ماه پس از انجام جراحی، آزمایش اسپرم تکرار می‌شود تا تأثیر جراحی بر تعداد، کیفیت و تحرک اسپرم مشخص شود.

آتروفی بیضه، یعنی تحلیل رفتن و کوچک شدن بیضه، نیز می‌تواند باعث کاهش تحرک اسپرم شود. افزون بر این ها، آسیب و ضربه مکرر به ناحیه لگن هم ممکن است تحرک اسپرم را کاهش دهد.

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در توان باروری اقایان، به‌ویژه در تحرک اسپرم، سبک زندگی است. سبک زندگی هر فرد برساخته از مؤلفه‌هایی مانند تغذیه، تحرک، بهداشت، محیط زندگی و عادات اوست. سبک زندگی ناسالم می‌تواند باعث کاهش تحرک اسپرم شود‌. سیگار کشیدن، به‌ ویژه بیش از ده نخ در روز، مصرف قلیان، مواد مخدر و مواد محرک، مصرف مداوم الکل، بی‌تحرکی و مصرف غذاهای ناسالم، به‌خصوص فست‌فودها و غذاهای آماده و کنسروی، می‌توانند باعث کاهش تحرک اسپرم شوند.

همچنین عوامل شغلی و محیطی نیز می‌توانند باعث کاهش تحرک اسپرم شوند. نشستن و رانندگی‌ طولانی‌، نقاشی ساختمان، نانوایی و کلاً شغل‌هایی که فرد را در معرض حرارت بالا قرار می‌دهد، از عوامل خطرساز کم‌تحرکی اسپرم به شمار می‌آیند. همچنین، کشاورزی و مشاغل دیگری که باعث قرار گرفتن فرد در معرض سموم و آفت‌کش‌ها می‌شود، می‌توانند حرکت اسپرم را کاهش دهند.

خواندن 7347 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی