یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

خطرات استفاده از راکوتان در دورۀ بارداری

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

  قرص راکوتان یا آکوتان (ایزوترتینوئین) دارویی است که با منقبض کردن غدد چربی و کم کردن ترشحات آنها، باکتری مولد آکنه را مهار می‌کند. اما سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از این دارو را فقط برای آکنه‌های شدید و مقاوم تأیید کرده است.

منظور از آکنۀ شدید و مقاوم آن دسته از آکنه‌هایی است که باعث التهاب و درد می‌شوند، جایشان باقی می‌ماند و با درمان‌های معمول و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی از بین نمی‌روند.

مصرف این دارو در دورۀ بارداری بسیار خطرناک است، زیرا باعث بروز ناهنجاری‌های متعدد ساختاری و عصبی در جنین می‌شود.

ایجاد ناهنجاری در صورت، چشم، گوش، جمجمه، اعصاب مرکزی، قلب و عروق و کلیه، کاهش ضریب هوشی، سقط جنین و زایمان زودرس از جمله  عوارض این دارو است و به همین دلیل، مصرف آن در دورۀ بارداری مطلقاً ممنوع است.

بنابراین، لازم است قبل از تجویز این دارو برای زنانی که در سن باروری قرار دارند، دو تست بارداری به فاصله بیست روز انجام شود و در صورت منفی بودن نتایج، مصرف دارو آغاز شود.

همچنین، این دسته از خانم‌ها باید در طول مصرف راکوتان ماهانه تست بارداری انجام دهند و یک ماه پس از قطع مصرف دارو هم، لازم است این است انجام شود.

با توجه به عوارض شدید این دارو برای جنین، بهتر است از یک ماه قبل از شروع مصرف، خانم‌هایی که به لحاظ جنسی فعال‌اند، از دو روش پیشگیری از بارداری به‌طور همزمان استفاده کنند و تا یک ماه پس از اتمام مصرف نیز، این روند را ادامه دهند.

 اگر در طول مصرف راکوتان، بارداری رخ دهد، مصرف دارو باید فوراً قطع شود و بیمار به پزشک متخصص زنان مراجعه کند تا بررسی‌ها و اقدامات لازم انجام شود.

خواندن 5596 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی