اطلاعات علمی

آخرین اخبار و اطلاعات سلامت جنسی

نقش ماما در سلامت باروری و جنسی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 حرفه مامایی قدمتی به تاریخ بشر دارد و انسان هیچ گاه از وجود ماماها بی نیاز نبوده است. اگر چه در ذهن انسان های اولیه، بین برقراری رابطه جنسی و بارداری رابطه ای وجود نداشت اما نتیجه چنین رابطه ای یعنی بارداری و تولد نوزاد در حیطه کار ماماهای بدوی بوده است. بعدها با فهمیدن رابطه علی و معلولی بین برقراری رابطه جنسی و بارداری، و تلاش انسان ها برای کنترل موالید، تنظیم خانواده به معنی برنامه ریزی برای زمان بارداری، تعداد بارداری، فاصله بین تولدها و مناسب بودن روش مورد استفاده با شرایط هر خانواده، در زمره کار مامایی قرار گرفت.
مامایی به تدریج از متوسل شدن به جادوگری و خرافات که در اثر جهل و روح زمان حاکم بر دوران بدوی تا قرون وسطی بود به سمت علمی شدن در دوره رنسانس پیش رفت و در سال 1725 اولین مدرسه مامایی در انگلستان تاسیس شد. آموزشهای مامایی به حیطه های بیماری های زنان، مراقبت های بارداری و زایمان، نوزادان و کودکان تا سن پنج سال (شامل واکسیناسیون، تغذیه و بیماری های حاد اسهالی و تنفسی)، تنظیم خانواده و مشاورات شامل مشاوره های بلوغ، پیش از ازدواج، پیش از بارداری، تنظیم خانواده، و یائسگی توسعه یافت و با شیوع عفونت های منتقل شونده از راه تماس جنسی، مشاوره درباره این بیماری های رفتاری در حیطه فعالیت های مامایی قرار گرفت. زمینه های فعالیت ماماها، شامل تمام مراحل عمر، حتی سلامت نوزاد قبل از تولد است و بر زمینه های تعریف شده برای مقوله سلامت باروری و جنسی انطباق دارد.
تلاش ماماها بر اساس آخرین مستندات علمی و با در نظر گرفتن اصول اخلاقی، مذهب و فرهنگ جامعه، و متناسب با سطح معلومات افراد و خانواده ها است و حیطه های پیشگیری، غربالگری، تشخیص، مداخلات درمانی، مراقبت، بازتوانی، مشاوره، حمایت، توانمندسازی، آموزش و ارتقای سلامت افراد را شامل می شود. هدف از ارائه خدمات بهداشتی درمانی، رسیدن به سطح مطلوب سلامتی جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی برای تمام افراد حتی در کم بهره ترین مناطق است و سلامت باروری و جنسی به عنوان بخش مهمی از سلامت همه افراد و در همه سنین، ارتباط تنگاتنگی با فعالیتهای مامایی دارد و در واقع جزو مسئولیت های اصلی حرفه مامایی است.
ماماها در حیطه های آموزشی، پژوهشی، درمانی و مدیریتی مشغول فعالیت هستند. با نگاه دقیق در می یابیم حرفه مامایی حداقل نیمی از جمعیت انسانی یعنی زنان را در بر می گیرد و با افزودن مراقبتهای نوزادان و نیز انواع مشاورات که مردان نیز جامعه هدف آن محسوب می شوند، ماماها به تمام افراد جامعه خدمت می کنند.

 

خواندن 352 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی