اطلاعات علمی

آخرین اخبار و اطلاعات سلامت جنسی

HIV

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اچ آی وی در واقع یک بیماري عفونی با عامل مولد ویروسی است که فقط در خون و ترشحات بدن فرد مبتلا وجود دارد. اگر فرد به طور منظم دارو مصرف کند، تعداد ویروس در خونش آنقدر کم میشود که دیگر قابل انتقال به دیگران نیست و سلامت خود بیمار هم تضمین میشود و طول عمر نرمال خواهد داشت.
اما اگر فرد مبتلا دارو مصرف نکند، نه تنها با افزایش تعداد ویروس در خون و ترشحات بدنش، امکان سرایت بیماري به سایرین بیشتر می شود، بلکه با نقص تدریجی سیستم ایمنی موجب میشود فرد به انواع بیماريهاي عفونی دیگر نیز مبتلا شده و ضمن سرایت این بیماريها به سایر افراد جامعه، سلامت خود فرد نیز به شدت تهدید می شود و در صورت عدم درمان حتی میتواند به مرگ فرد نیز منجر شود.
درصد بالایی از موارد مبتلا از بیماري خود مطلع نیستند. زیرا 

*اچ آي وي هیچ علامتی ندارد که با آن بشود به وجود بیماري شک کرد.
*باورهاي غلط و نگرشهاي منفی در جامعه باعث میشود، افراد از ترس اینکه دیگران متوجه بیماري آنها بشوند براي تشخیص اقدام نکنند.
*بیماري فقط از طریق آزمایش قابل تشخیص است و این آزمایش ممکن است به راحتی در دسترس افراد نباشد.
*دانش ناکافی و باورهاي غلط باعث میشود افراد مبتلا فکر کنند بیماري مخصوص افراد خاصی است و امکان ابتلاي آنها وجود ندارد.

درصد بالایی از موارد مبتلا براي مراقبت و درمان مستمر اقدام نمی کنند. زیرا:
*نمیدانند و یا باور ندارند که با مراقبت و درمان وضعیت جسمیشان بهبود پیدا میکند.
*باورهاي غلط و نگرشهاي منفی در جامعه با عث میشود از اینکه دیگران متوجه بیماري آنها بشوند نگران باشندو ترجیح میدهند، براي درمان اقدام نکنند.
*دسترسی به خدمات مراقبت و درمان برایشان با مشکل همراه است.
اهمیت بیماري اچ آي وي از منظر یک بیماري عفونی:
ایدز مراحل انتهایی عفونتی به نام اچ آي وي است که سالها توجه همگان را به خود جلب کرده است. به دلیل اینکه بیماري از ابتدا به خوبی شناخته نشده بود، ناشناخته هاي بشر از یک طرف و سرعت انتشار بیماري از طرف دیگر موجب شد که سیستمهاي آموزشی و بهداشتی در دنیا شتابزده شروع به آموزشهاي وسیع در باره این بیماري نمایند.
دانش ناکافی بشري از یک طرف و ماهیت متفاوت بیماري نسبت به سایر بیماريهاي عفونی از طرف دیگر منجر شد باورهاي غلط در خصوص بیماري شکل گرفته و به سرعت انتشار یابد. همین امر موجب شد، مشکلات جدي در امر کنترل بیماري پیش آید. متأسفانه اکنون علیرغم وجود دانش کافی در خصوص بیماري، همچنان باورهاي غلط چنان در اذهان ریشه دوانده اند که از موانع بزرگ در جهت کنترل اپیدمی و تشخیص و مراقبت و درمان بیماران به حساب می آیند.
عامل ایجاد عفونت اچ آي وي:
نوعی ویروس است بنام HIV(ویروس نقص ایمنی انسان)که به گلبولهاي سفید خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حیات میباشد. از آنجا که گلبولهاي سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده میمانند، پس ویروس اچ آي وي هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین میرود. حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده(مانند وایتکس ) به راحتی میتوانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.

ویروس HIV چگونه وارد بدن می شود؟
همانطور که اشاره شد سلول هدف براي ویروس HIV ،گلبولهاي سفید خون هستند. پس مسلماً ویروس از راهی وارد بدن میشود که بتواند به گلبولهاي سفید دسترسی داشته باشد، لذا براي ورود ویروس به بدن بایستی مقداري از خون یا ترشحات حاوي گلبولهاي آلوده به ویروس با خون و یا مخاط بدن فرد سالم تماس پیدا کند. چون ویروس فقط داخل گلبول سفید زنده میماند، پس تنها از راهی منتقل میشود که گلبول سفید منتقل شود. گلبول سفید فقط در خون و ترشحات بدن وجود دارد پس ویروس هم فقط از راهی میتواند وارد شود که خون و ترشحات حاوي ویروس، به خون یا مخاط بدن فرد دیگري وارد شود. به این ترتیب ویروس اچ آي وي از 3 راه اصلی زیر می تواند وارد بدن انسان شود:
1 -تزریق خون و فرآورده هاي خونی
2 -تماس جنسی
3 از طریق مادرمبتلا به نوزاد

 

خواندن 153 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

مرکز درمان ابن سینا

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97
آدرس در گوگل مپ

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی