اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

رابطه اختلال جنسی با بیماری های جسمی و روانی چیست ؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

علل ایجاد اختلال میل جنسی را بشناسید؛
رابطه اختلال جنسی با بیماری های جسمی و روانی چیست ؟
هم اکنون عوامل مختلفی مانند افزایش یا کاهش سطح هورمون های جنسی، مراکز مغز و کنترل میل جنسی، ابتلا به بیماری های جسمی و روانی، استفاده از داروها، مواد مخدر و محرک و مصرف الکل می توانند روی میل جنسی اثر افزاینده یا کاهنده داشته باشند.

دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسی در گفتگو با سیناپرس گفت: اختلالات میل جنسی به دو شکل ازدیاد (میل جنسی بیشتر از حد متعارف) و کاهش یا کمبود میل جنسی بروز پیدا می کند. گروه کوچک دیگری هم وجود دارد که از برقراری رابطه جنسی تنفر و بیزاری دارند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباوری ابن سینا اظهارداشت: این نوع اختلال بر اساس میزان میل جنسی متعارفی که برای افراد در نظر گرفته شده، تعیین و تعریف می شود. علل ایجاد آن نیز باید بر مبنای ارزیابی های پاراکلینیکی از هورمون های جنسی مورد بررسی قرار گیرد؛ ازدیاد یا کاهش میل جنسی ارتباط زیادی به زیاد یا کم شدن هورمون های جنسی دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: در بسیاری از مواقع ارزیابی های هورمون های جنسی مشکل مساله را نشان نمی دهد؛ گاهی میزان و سطح هورمون های جنسی طبیعی و نرمال است، در این صورت کاهش یا افزایش میل جنسی جنبه روانی دارد یعنی همانطور که یک عده پرخور یا پرخواب هستند، یک عده نیز ممکن است میل جنسی شان زیاد باشد. برعکس همان گونه که برخی کم خور یا کم خواب هستند، افرادی نیز ممکن است میل جنسی شان کم باشد؛ در واقع مراکز تحریک جنسی این افراد در مغز پر کار و فعال یا کم کار و غیر فعال است.

وی بیان کرد: ابتلا به یک سری از بیماری ها نیزمی تواند روی افزایش یا کاهش میل جنسی تاثیرگذار باشد. مثلا افراد مبتلا به افسردگی غالبا دچار کاهش یا انزجار میل جنسی هستند. نقطه مقابل این افراد، مبتلایان به مانیا یا سرخوشی هستند که میل جنسی زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: ابتلا به بیماری های جسمی نظیر بیماری های قلبی و عروقی، فشارخون و دیابت نیز می توانند روی تمایلات جنسی افراد تاثیر باشند. همچنین مصرف برخی از داروها باعث افزایش یا کاهش میل جنسی می شود. مثلا داروهای ضد فشار خون می تواند میل جنسی را کاهش دهد. بسیاری از داروهای ضد افسردگی قدیمی نیز باعث کمبود میل جنسی می شوند از اینرو در نسل جدید داروهای ضد افسردگی سعی شده تا این عارضه برطرف شود؛ نسل جدید این داروها میل جنسی را کاهش نداده بلکه در برخی موارد میل جنسی را نیز افزایش می دهد.

قربانی تاکید کرد: همچنین مصرف الکل و مواد مخدر یا محرک نیز بنابر نوع ماده و زمان استفاده از آن می تواند روی میل جنسی افراد تاثیر بگذارد. مثلا مصرف الکل در زنان باعث افزایش میل جنسی می شود یا مصرف مواد مخدر در بسیاری از موارد روی میل جنسی اثر مثبت دارد اما پس از آن باعث کاهش میل جنسی می شود. مصرف موادی مانند کوکائین یا شیشه نیز می تواند میل جنسی افراد را به طرز شگفت آوری افزایش دهد و ذهنیت جذابی برای افراد ایجاد کند اما به محض از بین رفتن اثر مواد، فرد دچار کمبود میل جنسی می شود.

وی در پایان گفت: معمولا رفع مشکلات اختلال میل جنسی بیش از هر دوران دیگری در دهه سوم و چهارم زندگی، زمانی که افراد ازدواج می کنند و نیاز به برقراری میل جنسی دارند و از سوی همسرشان تحت فشار هستند، برای برقراری رابطه زناشویی متعارف و فرزندآوری، احساس بیشتری پیدا می شود بنابراین افراد در این دوران بیشتر برای رفع این مشکل به نزد پزشک مراجعه می کنند.

خواندن 789 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی