اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

۳۰ تا ۵۰ درصد زنان نابارور به آندومتریوز مبتلا هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا:
۳۰ تا ۵۰ درصد زنان نابارور به آندومتریوز مبتلا هستند
تهران- ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: آندومتریوز یک بیماری مزمن و در اکثر موارد خوش خیم است که ۳۰ تا ۵۰ درصد زنان نابارور به آن مبتلا هستند.
آندومتریوز بیماری شایع در بین زنان و به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است، لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می شود و این بافت می تواند در تمام بافت های بدن به جز طحال به وجود آید.

خدیجه شادجو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: ۵ تا ۱۵ درصد زنان به اندومتریوز مبتلا هستند، ولی تا ۵۰ درصد زنان نازا مبتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: هرچند این بیماری کشنده نیست، اما اگر به حال خود رها شود، احتمال پیش‌روندگی آن به دیگر اعضای بدن وجود دارد و کیفیت زندگی بیماران را بسیار کاهش می دهد.

این پزشک متخصص بر لزوم تشخیص بموقع بیماری تاکید کرد و گفت: بیماری اغلب بیماران دیر تشخیص داده می شود که مشکلاتی برای آنان ایجاد می کند.

جراح، فلوشیپ زنان، زایمان و لاپاراسکوپی، بیشترین سن درگیری بیماری را سنین باروری اعلام کرد و گفت: هر چند این بیماری از زمان شروع عادات ماهانه تا زمان یائسگی را دربر می‌گیرد، اما اکثر مبتلایان این بیماری در سنین جوانی هستند.

وی گفت: علت این بیماری هنوز به درستی معلوم نیست، اما مشخص شده که عوامل ژنتیکی و آلودگی محیط زیست در بروز آن نقش دارد.

شادجو بیان داشت: این بیماری می تواند دست اندازی به احشای شکمی مانند دستگاه گوارش و ادراری داشته باشد.

با تخلیه رحم آندومتریوز ریشه کن نمی شود

متخصص جراحی زنان، زایمان و لاپاراسکوپی ادامه داد: ریشه کنی آندمتریوز با تخلیه رحم انجام نمی گیرد، ولی در برخی جاها این موضوع به بیماران توصیه می شود که کار نادرستی است.

شادجو افزود: اگر رحم بر اثر ابتلا به آندومتریوز دچار فیبروم یا ادنومیوز شود، ممکن است پزشک مجبور به تخلیه رحم شود.

وی اظهار داشت: اکثر بیماران آندومتریوزی جوان و در سنین باروری هستند و تمایل به بارداری و فرزندآوری دارند، لذا به راحتی نباید آنان را از این خواسته دور کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: شاید در چند سال پیش این موضوع مطرح بود که اگر تخلیه لگن انجام شود بیمار مداوا می شود ولی در شرایط فعلی، پزشکان به این موضوع اعتقاد ندارند و براساس شرایط بیمار و اندیکاسیون علمی تصمیم می گیرند.

شادجو گفت: تصور غلطی در کشور وجود دارد که روش های درمانی خارجی بهتر از داخل کشور است، در حالی که مرکز درمان ناباروری ابن سینا از مراکز پیشرو در دنیا است و خدمات مناسبی به بیماران ارایه می کند.

وی عنوان کرد: مرکز درمان ناباروری ابن سینا با بهره گیری از دانش و تجربیات برجستگان و استفاده از نتایج مطالعات، خدمات تیمی بسیار مناسب را ارایه می دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: هم از نظر تعداد بیمار و هم تعداد جراحی رتبه بسیار خوبی را بدست آوردیم.

وی بر لزوم ارجاع به موقع بیماران به این مرکز تاکید کرد و گفت: بارها بیمارانی به این مرکز ارجاع شده اند که در درجات شدید بیماری بوده یا چند بار جراحی شده اند.

خواندن 584 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی