اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

کرونای جهش یافته جدید در کمین کودکان و جوانان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیش از این گفته می شد کودکان به ندرت مبتلا به کرونا می شوند اما اخیرا با شیوع گسترده ویروس جهش یافته بریتانیایی میزان ابتلای افراد زیر پنجاه سال با عوارض شدید ریوی و بستری شدن آنها بیش از گذشته مشاهده می شود.

 دکتر زهرا سادات ثقه الاسلامی، عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان باروری و ناباروری ابن سینا در این خصوص به سیناپرس گفت: هر زمان که ویروس کرونا جهش پیدا می کند، یک سری تغییراتی در جهت قوی یا ضعیف شدن ویروس ایجاد می شود. جهش های اخیر ویروس کرونا باعث شده تا قابلیت سرایت این ویروس افزایش پیدا کند یعنی اکنون سرعت انتقال بیماری چند برابر شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: در انواع پیشین کرونا، موارد ابتلای کودکان و جوانان به ویروس کرونا کمتر مشاهده می شد و بسیاری از آنان در صورت ابتلا بدون علامت بودند اما اکنون در نوع ویروس جهش یافته، میزان ابتلا و  مواردعلامت دار در کودکان و جوانان بیشتر مشاهده می شود. به عنوان مثال در پیک قبلی کرونا، بیشتر گروه سنی سالمندان در بیمارستان بستری می شدند اما اکنون بیش از نیمی از موارد بستری در بیمارستان ها را افراد زیر پنجاه سال تشکیل می دهند. همچنین کودکان علامت دار که اغلب با علایمی مانند تب همراه هستند به بیمارستان مراجعه می کنند.

وی به میزان مرگ و میر این ویروس اشاره کرد و گفت: طبق مطالعه ای که انجام شده میزان مرگ و میر این ویروس جهش یافته نسبت به گذشته افزایش نیافته است بلکه میزان سرایت، شدت بیماری و موارد علامت دار در میان مردم بیشتر شده است. طبق بررسی ها هم اکنون میزان درگیری های ریوی نسبت به گذشته بیشتر شده است. در این بین افراد جوانی که سابقه بیماری زمینه ای ندارند اگرچه به کندی اما می توانند فاز حاد را پشت سر بگذارند و بهبود پیدا کنند.

وی به سیر پیشرفت و درگیری بدن به این ویروس اشاره کرد و گفت: هفته نخست را فاز ویروسی تشکیل می دهد. در این هفته ویروس در بدن تکثیر پیدا می کند و  براساس شدت بیماری فرد احساس سرماخوردگی می کند و علایمی مانند سردرد، بدن درد، سرفه، تب و لرز در او تظاهر پیدا می کند.

به گفته وی، در برخی از افراد بیماری پیشرفت نکرده و در این مرحله متوقف می شود اما در برخی افراد دیگر با پیشرفت بیماری، فرد وارد مرحله التهابی می شود و بدن نسبت به ویروس واکنش نشان می دهد بنابراین به بیماران توصیه می شود در هفته اول استراحت کنند و مایعات فراوان بنوشند و در هفته دوم اگر بهبود پیدا نکردند و وضعیت جسمانی شان بدتر شد حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند تا در صورت نیاز درمان های دارویی برای آنها آغاز شود.

آیا علایم این ویروس در  کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

ثقه الاسلامی در پاسخ به این سوال که آیا علایم این ویروس در  کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟ به سیناپرس گفت: علایم ویروس جهش یافته هیچ تفاوتی با ویروس قبلی ندارد اما ممکن است در هر فردی علایمی متفاوت گوارشی، ریوی و ... بروز کند. در کودکان به خصوص آنهایی که بیماری زمینه ای خاصی ندارند، موارد ابتلای شدید مشاهده نمی شود اما امکان دارد در کودکان کمتر از چهارسال بیماری با تب تظاهر پیدا کند و عوارضی به همراه داشته باشد؛ اگرچنانچه تب کودک کنترل نشود ممکن است تشنج کند.

این عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان باروری و ناباروری ابن سینا به راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا و نوع تغذیه مناسب این دوران پرداخت و اظهارداشت: مصرف ویتامین ها و مواد غذایی در این دوره معجزه نمی کند. معجزه اصلی رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ورود ویروس به بدن کودکان و بزرگسالان است.

وی تاکید کرد: حفظ فاصله اجتماعی مهمترین شرط پیشگیری است. در این ایام به ویژه اکنون که در پیک چهارم کرونا به سر می بریم خانواده ها نباید دورهمی داشته باشند چراکه ممکن است برخی از افراد ناقل این بیماری باشند. در این بین کودکان می توانند ناقل بدون علامت باشند و ویروس را به سایر افراد انتقال دهند. شاید یکی از راهکارها این باشد که کودکان به هیچ عنوان با کودک دیگر همبازی نشوند و همان پیشگیری هایی که برای بزرگسالان توصیه می شود نیز آنها رعایت کنند. مثلا نباید در مکان های سربسته و شلوغ حضور نداشته باشند. از ماسک استفاده کنند؛ اخیرا نیز توصیه شده برای محافظت بیشتر از یک ماسک جراحی معمولی و ماسک پارچه ای استفاده کنند. این توصیه های پیشگیری را باید بچه ها هم رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توصیه می شود بدن از لحاظ ویتامین به ویژه ویتامین D اصلا کمبودی نداشته باشد. اغلب کودکان با مصرف مولتی ویتامین کمبودی از لحاظ ویتامین ندارند اما مصرف بیشتر این ویتامین ها در این ایام معجزه آسا یا کار ساز نیست.البته باید کمبودهای ویتامینی در بدن ما کلا جبران شود تا بدن مان نسبت به بیماری ها ایمنی کامل داشته باشد.

گفت و گو: فرزانه صدقی

خواندن 377 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی