اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

زخم های دهانه رحم می‌توانند باعث ناباروری شوند.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به گزارش روابط عمومی مرکز، دکتر افسانه شه‌بخش، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری درباره اهمیت توجه به زخم‌های دهانه رحم در روند درمان ناباروری گفت: سرویکس یا دهانه رحم مدخل رحم است و رحم و لوله‌های فالوپ یا لوله‌های رحمی محل‌های استریل کانال بارداری‌ می­باشند. معمولاً وقتی عفونت در واژن یا سرویکس باشد، نمی‌تواند وارد رحم شود و سازوکارهای دفاعی مخاط دهانه رحم مانع گسترش عفونت به لوله‌ها و رحم می‌شوند. اما در مواردی که عفونت شدید باشد و پس از مقاربت، ممکن است این عفونت وارد لوله‌های رحمی و رحم شود.

این فلوشیپ ناباروری در ادامه افزود: اگر این میکروارگانیسم‌ها وارد رحم و لوله‌ها شوند، تعادل این اندام‌ها از بین می‌رود و باعث عفونت چسبندگی می‌شود. متأسفانه در صورت درمان به موقع این عارضه‌ها برگشت‌پذیر نیستند و می‌توانند باعث انسداد لوله‌ها و التهاب رحم و اندومتریت و در نتیجه، ناباروری شوند. به همین دلیل، یکی از نخستین اقدامات در بررسی علل ناباروری، انجام معاینه و پاپ‌اسمیر است‌ که دهانه رحم از نظر وجود زخم و عفونت‌های ایجادکننده زخم، به‌ویژه گونوره و کلامیدیا بررسی و درمان شود.

دکتر شه‌بخش با اشاره به ارتباط زخم‌های دهانه رحم و بروز برخی بدخیمی‌ها توضیح داد: یکی از نکات مهم دیگر در خصوص زخم‌های دهانه رحم این است که این زخم‌ها می‌توانند پیش‌ساز برخی بدخیمی‌ها در دهانه رحم باشند. به همین دلیل، در صورت وجود هر نوع زخم و یا التهاب در دهانه رحم، حتماً باید پاپ‌اسمیر انجام شود، و درمان لازم انجام شود زیرا همان‌طور که اشاره شد، گاهی ممکن است بدخیمی‌های دهانه رحم به‌صورت زخم بروز کنند. بنابراین، اگر در معاینه متوجه وجود زخم شدیم، پاپ‌اسمیر انجام می‌دهیم و اگر نتایج پاپ‌اسمیر احتمال بدخیمی را مطرح کند، نمونه‌برداری انجام می‌دهیم.

این متخصص زنان با اشاره به اهمیت انتخاب روش درمانی مناسب برای زخم‌های دهانه رحم گفت: گاه ما با مواردی مواجه می‌شویم که خانم باردار نمی‌شوند و ما در بررسی متوجه می‌شویم که برای زخم دهانه رحم کرایوتراپی انجام داده‌اند و این درمان باعث بروز تنگی در دهانه رحم و در نتیجه اختلال در باروری شده است. بنابراین، بسیار مهم است که زوج‌ها برای درمان ناباروری به مراکز تخصصی درمان ناباروری مراجعه کنند و حتی اگر زیر نظر متخصص زنان‌ باشند، به پزشک خود بگویند که قصد بارداری دارند تا پزشک درمانی را انتخاب کند که کمترین عوارض را در پی داشته باشد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان یادآور شد: برای پیشگیری از بروز عفونت‌های سیستم تناسلی، خانم‌ها باید به‌دقت اصول بهداشتی را رعایت کنند، از هرگونه رابطه جنسی پرخطر بپرهیزند و در صورت داشتن علائمی همچون ترشحات غیرعادی واژینال و وجود درد، خارش و التهاب در ناحیه تناسلی حتماً به پزشک مراجعه کنند.

خواندن 1127 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی