اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

عوارض بروز آندومتریوز در دختران جوان/ دردهایی که باید جدی گرفته شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا ضمن ارائه توضیحاتی درمورد بروز بیماری آندومتریوز در دختران جوان و تاکید بر جدی گرفتن دردهای قاعدگی، گفت: این بیماری در نهایت می‌تواند سبب چسبندگی شدید در لوله‌های رحمی شود که این موضوع عاملی برای ناباروری خواهد بود.

دکتر رکسانا کارگر ، درباره بیماری آندومتریوز، گفت: در این بیماری بافت پوشاننده داخلی رحم، خارج از رحم رشد پیدا می‌کند. این رشد نابجا در بافت رحم می‌تواند داخل تخمدان‌ها باشد که به صورت کیست‌های تخمدانی مشاهده می‌شود و یا کف لگن باشد که ضایعات عمده آندومتریوز را ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند روده‌ها و یا محل اتصال کلیه و مثانه را درگیر کند.

وی با اشاره به علائم این بیماری، تصریح کرد: علائم به صورت دردهای قاعدگی و...مشخص می شود. معمولا فرضیه‌های مختلفی برای ایجاد آندومتریوز عنوان می‌شود که هنوز هیچکدام اثبات نشده است.

کارگر با بیان اینکه بیماری آندومتریوز پیش از بلوغ در دختران دیده نشده است، اظهار کرد: بروز بیماری پیش از زمان شروع قاعدگی در دختران بسیار نادر است. یکی از فرضیه‌ها این است که با شروع دوره قاعدگی، مقداری از خونریزی قاعدگی از لوله‌های رحمی به رحم پخش شده و این برگشت خون می‌تواند ضایعات آندومتریوز را ایجاد کند. البته این فرض تایید نهایی ندارد؛ زیرا شاید این چرخه معیوب برای خیلی‌ها اتفاق افتد اما همه دچار ضایعات آندومتریوز نشوند.

وی افزود: سیر بیماری بسیار کند است و ممکن است در عرض ۱۰ سال بیمار به شرایطی برسد که روده‌اش درگیر شود. علائم اولیه آن دردهای حین قاعدگی است که ممکن است دختران جوان با این مشکل به پزشک مراجعه کنند که درمان اولیه مُسکن‌هایی مانند مفنامیک اسید و... هستند و پس از آن به سمت تجویز قرص‌های هورمونی پیش می‌رویم. تشخیص وجود بیماری در دختران از طریق سونوگرافی شکمی یا مقعدی انجام می‌شود که از طریق ضایعات آندومتریوز کف لگن، روده و کیست‌های تخمدانی قابل رؤیت است.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ لاپاراسکوپی، ادامه داد: معمولا تمایل به جراحی در دختران جوان وجود ندارد و سعی می‌کنیم با درمان دارویی این ضایعات را سرکوب کنیم تا باروری او حفظ شود. البته در صورتی که بیمار دردهای شدیدی داشته باشد که با درمان دارویی نتوان ضایعات را کنترل کرد مجبور به جراحی می‌شویم.

وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن دردهای حین قاعدگی، گفت: پیش از این گفته می‌شد دردهای حین قاعدگی موضوعی عادی است اما اکنون می‌دانیم اولین نشانه آندومتریوز همین دردها هستند و در صورت داشتن دردهایی که حتی با مصرف مُسکن آرام نمی‌شوند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند و تصور نکنند موضوع عادی است. از آنجایی که سیر بیماری کند است ممکن است زمانی مراجعه کنند که دیر باشد و روده و لگن هم درگیر بیماری شده باشند.

وی با اشاره به نقش تغذیه در جلوگیری از بروز این بیماری، بیان کرد: البته نقش تغذیه هم به شکل قطعی تایید شده نیست، اما رژیم‌های غذایی که مصرف سبزیجات و میوه‌ها در آنها بیشتر است می‌تواند موثر باشد.

کارگر درباره تاثیر بیماری آندومتریوز بر باروری خانم‌ها، اظهار کرد: در صورتی که آندومتریوز تخمدان‌ها را درگیر کند، کیست‌ها چسبندگی شدید به تخمدان‌ها خواهند داشت و ظرفیت فولیکول‌های تخمدان را کاهش می‌دهند؛ کسانی که آندومتریوز دارند علاوه بر کاهش ظرفیت تخمدان، با از بین رفتن آناتومی طبیعی لگن، چسبندگی‌های شدید لگنی ایجاد شده و ممکن است انسداد شدید لوله‌های رحمی پیش آید که این موضوع بر باروری و نازایی موثر خواهد بود.

خواندن 743 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی