اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

عفونت های ادراری دوران بارداری را جدی بگیرید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یک متخصص زنان و زایمان هشدار داد؛ عفونت های ادراری دوران بارداری را جدی بگیرید

یک جراح و متخصص زنان و زایمان، نسبت به عفونت ‌های ادراری در دوران بارداری هشدار داد.

فیروزه بلاش، درباره عفونت‌های ادراری در دوران بارداری، گفت: عفونت ادراری شایع‌ ترین عفونت در دوران بارداری است و شیوع آن در خانم‌های باردار حدود 5 تا 6 درصد است و عواملی نظیر نژاد، اینکه بارداری چندم خانم است و همچنین، شرایط اقتصادی و اجتماعی خانم باردار در میزان ابتلا مؤثر است.

وی، شایع‌ترین نوع عفونت ادراری را عفونت باکتریایی دانست و توضیح داد: در نود درصد موارد، عامل عفونت باکتری‌هایی هستند که به‌طور معمول در روده و دستگاه تناسلی وجود دارند و با ما هم‌زیست‌اند. اما در دوران بارداری می‌توانند عفونت‌زا شوند. البته، بارداری‌ به خودی خود باعث پاتوژن‌تر یا بیماری‌زاتر شدن این باکتری‌ها نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از بارداری در دستگاه ادراری و تناسلی، خانم باردار را نسبت به این عفونت‌ها مستعدتر می‌کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره علائم عفونت‌های ادراری در بارداری، گفت: معمولاً این عفونت‌ها بدون علامت‌اند، اما اگر علامت ‌دار شوند، با علائمی مانند سوزش، درد و تکرر ادرار، درد زیر شکم و در مراحل پیشرفته‌تر با تب و لرز و درد در ناحیه کلیه همراه است.

این متخصص زنان و زایمان، درباره عواملی که باعث علامت‌دار شدن و پیشروی عفونت به بخش‌های فوقانی دستگاه ادراری می‌شود، افزود: شایع‌ترین عامل گسترش و حاد شدن عفونت می‌شود، استاز یا باقی ماندن ادرار در مثانه است که در دوران بارداری ممکن است رخ دهد. عامل دیگر، ریفلاکس یا بازگشت ادرار به حالب است. همچنین، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت می‌توانند خطر بروز این نوع عفونت‌ را افزایش دهد.

بلاش با تأکید بر تشخیص و درمان به‌موقع این عفونت در دوران بارداری، گفت: از آنجا که ممکن است این عفونت بدون علامت باشد، لازم است که در ویزیت اول بارداری آزمایش ادرار برای خانم درخواست شود تا در صورت وجود عفونت درمان لازم انجام شود. خوشبختانه، داروهایی که برای درمان عفونت ادراری در دوران بارداری، به‌ویژه اوایل بارداری، تجویز می‌شود، عارضه‌ای برای سلامت جنین ندارد. همچنین، حتماً پس از اتمام دوره دارو، باید مجدداً آزمایش ادرار انجام شود تا مطمئن شویم که کشت ادرار منفی است.

این متخصص زنان و زایمان، درباره عفونت‌های ادراری حاد و علامت‌دار و همچنین عفونت‌های مکرر در دوران بارداری، افزود: اگر عفونت ادراری منجر به علائمی همچون درد و تب و لرز شود، خانم باردار حتماً باید در بیمارستان بستری شود تا به صورت وریدی آنتی‌بیوتیک‌ لازم را دریافت کند. همچنین، خانم‌های بارداری که دچار عفونت مکرر ادراری می‌شوند، لازم است که تا پایان دوران بارداری آنتی‌بیوتیک با دوز کم دریافت کنند تا عفونت به نواحی فوقانی دستگاه ادراری و کلیه‌ها تسری نیابد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، در پایان یادآور شد: خانم‌های باردار باید بدانند که اگر عفونت ادراری در دوران بارداری به‌موقع تشخیص داده و به طور کامل درمان شود، هیچ عارضه‌ای برای بارداری ندارد. اما اگر به‌طور مناسب درمان نشود و عفونت مثانه و کلیه را نیز درگیر کند، می‌تواند عوارضی همچون سقط جنین، پارگی زودرس کیسه آب و زایمان زودرس را در پی داشته باشد. بنابراین، خانم‌های باردار حتماً در ابتدای بارداری باید آزمایش ادرار انجام دهند و در طول بارداری نیز در صورت بروز علائم، حتماً به پزشک مراجعه کنند.

خواندن 1811 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی