اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

در کدام موارد نوزاد نباید شیرمادر را بخورد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

جراح و متخصص زنان و زایمان عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا در پاسخ به این سوال که همه مادران می توانند به نوزادان خود شیر بدهند؟ گفت: اکثر مادران می توانند به نوزادان خود شیردهی داشته باشند، اما بهتر است سوال را اینطور مطرح کنیم که در چه مواردی مادر نباید شیردهی داشته باشد؟

دکتر معصومه بختیاری در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس اظهار داشت: در برخی از بیماری های مادران و نیز برخی از بیماری های نوزاد، بهتر است شیردهی انجام نشود، به عبارتی در این موارد شیردهی حتی ممنوع است.

وی ادامه داد: بیمارهای عفونی در مادران مانند سرخک فعال، آبله مرغان قابل انتقال، تب خال در ناحیه اطراف نوک سینه، ابتلا به تب مالت و هپاتیت بی، ایدز و همچنین سل فعال درمان نشده توصیه می شود که به نوزاد شیر داده نشود.

وی اظهار داشت: برخی از داروها که برای بهبودی مصرف می شود، ممکن است در شیر مادر ترشح شود، در این موارد توصیه می شود که مادران با پزشک خود مشورت کنند.

وی ادامه داد: مادرانی که تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار دارند و مادرانی که مواد مخدر مصرف می کنند، بهتر است شیردهی به نوزاد انجام نشود.

وی بیان داشت: برخی از بیماری های نوزاد سبب می شود که وی نتواند از شیر مادر استفاده کند که به طور مثال می توان آلرژیهای خاص از جمله اسیدهای چرب در شیر مادر یا ابتلا به بیماریهای ژنتیکی اشاره کرد که در ایت زمینه توصیه می شود شیر دهی به نوزاد انجام نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای افزایش شیر مادر پیشنهاد می کنید؟ گفت: تغذیه سالم مادر برای این کار، خیلی مهم است. مادران در میان وعده های غذایی خود از مغزها، آجیل، میوه های خشک و همچنین از سبزیجات و آب فراوان مصرف کنند.

وی گفت: مصرف ماهی در رژیم غذایی مادر به دلیل امگا ۳ سبب افرایش کیفیت شیر مادر می شود. غلات کامل مانند برنج قهوه ای، نان سبوس دار و جو می توانند به مادر کمک کند.

وی افزود: علاوه بر تغذیه، افزایش تعداد شیردهی خیلی مهم است به عبارتی هرچه مادر به دفعات بیشتری نوزاد را شیر دهد، ترشح شیر بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: اگر کودک تمایل ندارد در دفعات زیاد شیر بخورد، بهتر است مادر شیر خود را بدوشد، این کار به تولید شیر بیشتر کمک می کند.

وی گفت: توصیه بعدی این است که مادران از هر دو سینه شیردهی داشته باشد، هرچند مشاهده شده که نوزادان تمایل دارند از یک سمت بیشتر شیر بخورند.

وی با اشاره به اینکه مادر خواب کافی داشته و از استرس پرهیز کند، گفت: در ششماهگی اول نوازد به غیر از شیر، چیز دیگری به نوزاد داده نشود.

خواندن 161 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی