اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

زوجین را نمی توان با توصیه به فرزندآوری ترغیب کرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا از تاکید بر اینکه سهم درمان ناباروری به راحتی به دست زوجین نابارور نمی رسد، گفت: زوجین را نیز نمی توان با توصیه و نوشتن مقاله ترغیب به فرزندآوری کرد. باید شرایط و زیرساخت های مناسب برای فرزندآوری آنها در کشور مهیا شود. اکنون سه و نیم میلیون زوج نابارور در کشور داریم که با حمایت از این قشر می توانیم میزان موالید و زاد و ولد کشورمان را افزایش دهیم.

دکتر علی صادقی تبار، رییس مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا نیز در نشست خبری که امروز به مناسبت تقدیر از خبرنگاران برتر این حوزه برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد زوجین نابارور هستند. ناباروری نه تنها در ایران بلکه در جهان رو به افزایش است.همچنین سن ازدواج و باروری در دنیا افزایش یافته است و متوسط سن باروری در اغلب کشورهای دنیا ۳۰ تا ۳۲ سال است.
وی افزود: هرچند امکان دارد زوجی نابارور باشند اما افزایش سن ازدواج توان باروری زوجین را کاهش می دهد. اغلب کشورهای دیگر مهاجر پذیر هستند و میزان جمعیت خودشان را افزایش می دهند. این کشورها افراد نخبه و متبحر را بر گزینش می کنند. اما متأسفانه کشور ما جذابیتی برای جوانان مهاجر ندارد. زوجین را نیز نمی توان با توصیه و نوشتن مقاله ترغیب به فرزند آوری کرد. باید شرایط و زیرساخت های مناسب برای فرزندآوری آن ها در کشور مهیا شود.
وی خاطرنشان کرد: در کنار قشر بزرگ جامعه که قادر به فرزند آوری هستند، قشر نابارور را نیز حمایت کنیم (که شدنی است) می توانیم بخش قابل قبولی از کمبود موالید کشور را جبران کنیم.

سال گذشته مجلس شورای اسلامی بودجه ای بزرگ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان برای جوانی جمعیت اختصاص داده بود که سهم درمان ناباروری ۷۰۰ میلیارد تومان بود؛ کمتر از یک سیزدهم این بودجه. اگر ما بتوانیم حمایت های این بخش را افزایش دهیم حداقل این قشر از جامعه که به دنبال فرزندآوری هستند، با فرزندآوری شان میزان موالید کشور را افزایش می دهند.
مدیر مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا گفت: فاصله معناداری بین حداقل سه و نیم میلیون زوج نابارور با سالانه ۱۴۰ هزار سیکل درمان ناباروری وجود دارد. اگر سه و نیم میلیون زوج نابارور یعنی هفت میلیون فرد نابارور داریم، پس چرا فقط ۱۴۰ هزار نفرشان اقدام به باروری نمی کنند؟ زیرا این منابع به خوبی برایشان اختصاص نیافته و نه اطلاع رسانی پیرامون این مساله شده است. این نقد بر مجلس وارد است که شما بودجه ای که برای این امر اختصاص داده اید به راحتی به دست مردم نمی رسد. از سوی دیگر زوجین نابارور اطلاعی نسبت به این موضوع ندارند.
به گفته وی، اکنون این بودجه را به بیمه ها می دهند، اگر مرکز ناباروری با بیمه قرارداد داشته باشد، فرد آن سهم بیمه را پرداخت نمی کند، باقی مانده هزینه را پرداخت کند. این سهم بسیار ناچیز است. در صورتی که این بودجه می تواند به خوبی اختصاص پیدا کند.
دکتر علی صادقی تبار تصریح کرد: ما طرحی را تدوین کرده و اعلام کردیم اگر به هر فرد زوج نابارور برای هر سیکل درمانش ده میلیون تومان پول داده شود؛ افراد نابارور با کد ملی شان در مرکز ناباروری پرونده تشکیل داده و تا سه بار می توانند از این هزینه درمانی استفاده کنند. این پول قبل از درمان به او اختصاص پیدا می کند. بخش خصوصی این کار را انجام نمی دهند. این طرح را ما به مجلس داده ایم تا به صورت پایلوت یک سال در این مرکز انجام شود.
وی گفت: مرکز ناباروری ابن سینا با کمک‌ روش های نوین می تواند روشی تولید و مدل سازی کند تا زوجین شاهد فرزندآوری خودشان باشند.
رییس مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا تاکید کرد: زوجین هنگام بارداری، بارداری پر خطری دارند زیرا درصدی از آنها به علت سقط مکرر نابارور تلقی می شدند یا با مشکلاتی مواجه هستند که احتمال زایمان زودرس در آن ها بالا می رود. درصد زیادی از این افراد اگر فرزندشان متولد شود، درصد زیادی از آنها نیاز به مراقبت های ویژه دارند. خوشبختانه با تلاش همکاران ما در مرکز سقط مکرر جنین اکنون فقط سیزده و نیم الی چهارده و هفت دهم درصد از این کودکان پس از IVF نیاز به مراقبت ویژه دارند. همگی شان نیز از بخش مراقبت های ویژه سالم بیرون می آیند.

خواندن 185 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی