اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

معضلی به نام دلالان گردشگری سلامت و ضرورت ایجاد مسیری امن برای جذب بیماران خارجی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، به طورحتم جامعه پزشکی ایران در حال حاضر از جمله سرآمدان این حرفه در دنیا محسوب می شود و در شرایط فعلی کشور که اقتصاد ایران نیازمند ارزآوری هرچه بیشتر است، حوزه پزشکی در صورت برنامه ریزی مناسب و به دلایل مختلف از جمله مزیت های رقابتی می تواند با رونق گردشگری سلامت، درآمد ارزی سرشاری را نصیب کشور کنند.

یکی از حوزه های پزشکی که امروزه و به همت متخصصان کشورمان شانه به شانه پیشرفته ترین مراکز دنیا به بیماران خدمات درمانی ارائه می کند، حوزه تولیدمثل یا همان درمان ناباروری به روش های مختلف از جمله باروری آزمایشگاهی (IVF) است؛ حوزه ای که به گفته دست اندرکاران امر به دلیل برخورداری از مزیت های مختلف رقابتی دارای قابلیت جذب بسیاری از بیماران نابارور از سایر نقاط دنیا برخوردار است.
ناباروری به عدم توانایی در باردار شدن پس از یکسال ازدواج یک زوج جوان بدون استفاده از روش‌های پیشگیری برای بارداری گفته می‌شود و در صورتی که زوجی در سال های ابتدای ازدواج خود صاحب فرزند نشوند، رفته رفته احتمال بارداری آنها با افزایش سن زنان کاهش خواهد یافت.

به گفته متخصصان شانس فرزندآوری برای یک خانم سالم در سنین ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی ۲۵ تا ۳۰ درصد است و این شانس در سن ۴۰ سالگی به ۱۰ درصد و کمتر از آن کاهش پیدا خواهد کرد.

معضلی جهانی که بروز آن می تواند ناشی از علل مختلفی از جمله سن، اختلالات تخمک گذاری، نارسایی زودرس تخمدان، اختلالات هورمونی، آندرومتریوز یا مشکل رحمی و سبک زندگی باشد.

البته مشکل ناباروری تنها مختص زنان نیست و ممکن است مشکل از مردان باشد لذا متخصصان در بررسی های خود هر دوی زوجین را مورد معاینه و آزمایش قرار می دهند.

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود ۱۷.۵ درصد از جمعیت بزرگسال، تقریباً یک در ۶ نفر در سراسر جهان با مشکل ناباروری درگیر هستند.

اما یکی از مراکز مهم درمان ناباوری در کشور مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی است و برهمین اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با دعوت از دکتر علیرضا صادقی تبار مدیر این مرکز در میزگردی مسائل مربوط به ناباروی در کشورمان را مورد واکاوی قرار داده است که در سه بخش تقدیم مخاطبان می شود.
در بخش نخست این میزگرد «ناباروری با هر علتی در ایران قابل درمان است» مسائلی همچون تعریف ناباروری، وضعیت ناباروری در ایران، توانمندی های مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا و همچنین ضرورت توجه به درمان ناباوری به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در اختلال هرم جمعیتی کشور به بحث گذاشته شد.

در بخش دوم این میزگرد خبری به بررسی مسائل و مشکلات گردشگری سلامت به خصوص حوزه ناباروری پرداخته ایم.
درمان ناباروری در ایران، شانه به شانه پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا در این میزگرد و در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه، ما در کشورمان در حوزه درمان ناباروری نسبت به سایر کشورها از چندین مزیت رقابتی برخورداریم افزود:هریک ازاین مزایا در صورتی به شکل مناسبی برنامه ریزی داشته باشیم در جذب بیماران ناباروی و توریست های خارجی کفایت خواهد کرد.

دکتر علی صادقی تبار اظهار داشت: نخستین مزیت رقابتی ایران توان ارائه خدمات پزشکی در حوزه تولید مثل به بیماران خارجی است چراکه متخصصان کشورمان در این بخش امروزه شانه به شانه پیشرفته ترین کشورهای دنیا می توانند به بیماران نابارور خدمات رسانی کنند.
وی افزود: به عبارتی هیچ خدمتی در دنیا نیست که در حوزه باروری آزمایشگاهی (IVF) انجام شود که درایران وجود نداشته باشد و این از وجود متخصصین و پزشکان معتبر و متبحری است که همواره از افتخارات کشورمان بوده اند.

درمان ناباروری در ایران، ارزان‌تر از سایر نقاط دنیا

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا، هزینه پایین درمان ناباروری و خدمت ارزان پزشکی را از دیگر مزایای رقابتی کشورمان در این حوزه نام برد و افزود: حتی با وجود حذف سوبسیدهای دولتی موجود مختص بیماران داخلی، بازهم قیمت خدمات درمان ناباروری در ایران از ارزان ترین کشورهای دنیا گران تر نیست.
دکتر صادقی تبار در ادامه وجود جاذبه های گردشگری در ایران را یکی دیگر از مزایای گردشگری سلامت کشور عنوان کرد و افزود: یک توریست خارجی به دلیل ارزان بودن نرخ برابری ارز می تواند با هزینه بسیار اندکی حداکثر ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار از بهترین مناطق گردشگری ایران در شهرهای مختلف بازدید و در بهترین هتل ها اقامت کند.

وی بیان کرد: البته مزایای بسیار فرعی دیگری برای بیماران خارجی به منظور انتخاب ایران برای درمان وجود دارد و هیچگونه جای شکی را در این انتخاب باقی نخواهد گذاشت.

اخذ ویزای ایران برای بیماران خارجی مشکل است

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا، در عین حال با تاکید بر وجود یک سری چالش هایی که به اعتقادوی باعث شده بازار گردشگری سلامت داغ و فعال نباشد، این مهم را ناشی از نبود عزم لازم برای یک برنامه ریزی مناسب، متمرکز و همه جانبه برای رشد صنعت توریسم در حوزه سلامت دانست.
دکتر صادقی تبار با تاکید براینکه، وزارتخانه های بهداشت و گردشگری برای رفع چالش های حوزه گردشگری سلامت و همچنین ایجاد تسهیل در این حوزه باید گام های موثری را بردارند با ذکر مثالی ادامه داد: کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران برای جذب گردشگران حوزه سلامت از کشور آذربایجان و تسخیر بازار این کشور، هزینه پرواز به ترکیه را تا کمتر از هزینه ویزیت یک پزشک تقلیل داده است و این اقدام برای حمایت از صنعت گردشگری این کشور انجام شده است.

وی افزود: این درحالی است که جدا از برخی از کشورهای همسایه همچون عراق، اخذ ویزا برای ورود به ایران برای شهروندان بسیاری از کشورهای دنیا به منظور ورود به ایران سخت و چالش زا است و آنها به راحتی نمی توانند به ایران سفر کنند.

معضلی به نام دلالان

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا، در ادامه، یکی دیگر از مشکلات حوزه گردشگری سلامت را وجود واسطه ها یا دلالان این حوزه دانست که به اعتقاد وی نوع عملکرد آنها در برابر توریست های خارجی به منظور سودجویی حیثیت فرهنگی کشور را خدشه دار کرده است.

دکتر صادقی تبار در توضیح بیشتری افزود: متاسفانه به دلیل نبود یک برنامه ریزی مناسب، تشکیلات حرفه ای، سازماندهی مناسب، این واسطه های به اصطلاح مشاور و دلالان در مکان های مختلف از جمله فرودگاه ها، هتل ها و حتی خیابان سرراه مسافران خارجی قرار گرفته و با اعلام قیمت های متفاوت درمانی در آنها تشویش و سردرگمی ایجاد می کنند.
وی افزود: لذا ممکن است مرکزی برای درمان به توریست خارجی معرفی شود و در ادامه سرویس مناسبی به بیمار ارائه نشود و این خود باعث می شود اعتبار و اعتمادی که کشور در حوزه درمان های پزشکی ایجاد کرده بواسطه چند دلال و سواستفاده چی آسیب دیده و خدشه دار شود.

این متخصص حوزه درمان ناباروری کشورمان ادامه داد:در صورتی که مراکز معتبر فراوانی در کشور برای درمان وجود دارد با یک برنامه ریزی و سازماندهی مناسب توسط دستگاه های مرتبط و ایجاد یک کانال امن، بیماران خارجی را از مبداء پذیرش کرد و با حذف دلالان و واسطه ها وضعیت بسیار آبرومندانه و مناسب خواهد شد.

دکتر صادقی تبار گفت: کافی است یک عزم جدی برای ایجاد یک سیستم به منظور ارائه خدمات پزشکی به بیماران خارجی در کشور شکل گیرد که این کار که کاری سخت هم نیست، ضمن ایجاد اعتبار و سربلندی جامعه پزشکی کشورمان، درآمد ارزی بسیار مناسبی را برای کشورمان بدنبال خواهد داشت.

حداکثر ۲ درصد از ظرفیت مراکز درمانی ناباروری به بیماران خارجی اختصاص دارد

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا، در پاسخ به این سوال که تعداد مراجعان بیمار خارجی نابارور به ایران چه تعدادی است تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر تنها یک یا دو درصد از ظرفیت مراکز درمانی ناباروری به بیماران خارجی اختصاص دارد و بعبارتی بیماران خارجی انگشت شمار هستند.
دکتر صادقی تبار در ادامه، از کشور عراق به عنوان یکی از کشورهایی که بالاترین سهم توریست حوزه سلامت کشورمان را به خود اختصاص داده است، نام برد و گفت: پس از عراق شهروندان کشورهای خلیج فارس سپس ایرانی های ساکن سایر کشورها مانند آمریکا، اروپا و کانادا به خصوص زوج هایی که یکی از آنها ایرانی است و از ارائه خدمات پزشکی در ایران اطلاع دارند قرار دارند.

به گفته وی، در صورت ساماندهی جذب و پذیرش بیماران خارجی می توان به اقتصاد سلامت کشور کمک کرد و این حوزه را رونق بخشید.

خواندن 116 دفعه

رسانه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی