اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

مراقبت‌های بارداری باید پیش از اقدام به بارداری آغاز شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

جراح و متخصص زنان و زایمان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره مفهوم سلامت بارداری گفت: «منظور از سلامت بارداری شناسایی و کنترل عواملی است که می‌تواند سلامت مادر، جنین و نوزاد آینده را به مخاطره بیندازد. این کار بر عهده‌ ماماها و متخصصان زنان و زایمان است تا با بررسی‌ها و غربالگری‌های دقیق این عوامل را شناسایی و مدیریت کنند».
دکتر زهره داودی‌مقدم افزود: «بسیار مهم است که بدانیم سلامت بارداری فقط معطوف به دوره بارداری نیست و خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید پیش از اقدام، برای مشاوره مراجعه کنند.


در مشاوره پیش از اقدام به بارداری که با هدف شناسایی مشکلات احتمالی انجام می‌شود ما عوامل مختلفی را بررسی می‌کنیم، مانند سن، شاخص توده بدنی (BMI)، تغذیه، بیماری‌های زمینه‌ای و سابقه واکسیناسیون مادر. این کار به ما کمک می‌کند که تصویری دقیق از وضعیت خانم داشته باشیم و بتوانیم عوارض احتمالی بارداری را کنترل کنیم.

 

البته، وجه دیگری که اغلب کمتر به آن پرداخته می‌شود، وضعیت روانی خانم است. گاهی خانم از اختلالاتی مانند اضطراب شدید، افسردگی یا وسواس رنج می‌برد، در این صورت لازم است قبل از شروع بارداری با همکاری روانشناس و روانپزشک این اختلالات کنترل شود. همچنین، لازم است خانم درباره‌ بارداری و مسئولیت مادر بودن آگاهی کافی داشته باشد. بنابراین، باید به همه‌ این ابعاد توجه شود».


این متخصص زنان و زایمان در ادامه افزود: «در خصوص مراقبت‌های بارداری، ما دوران بارداری را به ۳ دوره سه‌ماهه تقسیم می‌کنیم و هر یک از این دوره‌ها مراقبت‌ها و غربالگری‌های خاص خود را دارند که باید به‌دقت پیگیری و انجام شوند. این مراقبت‌ها شامل ویزیت‌های منظم است که فواصل آن‌ها می‌تواند از یک هفته تا یک ماه باشد، آزمایشات عمومی خون و ادرار برای بررسی پارامترهایی مانند قند خون، کم‌خونی، فاکتورهای کلیوی و عفونت‌های ادراری، سونوگرافی‌های روتین برای بررسی سن بارداری، تعداد قل‌ها، رشد و وزن‌گیری جنین و مانند اینها انجام می‌شود».


افزون بر این‌ها، سونوگرافی‌های غربالگری مانند سونوگرافی NT، آنومالی اسکن و سونوگرافی سه‌ماهه سوم برای بررسی رشد جنین، وضعیت جفت و میزان مایع اطراف جنین انجام می‌شود. همچنین آزمایش غربالگری برای بررسی خطر بروز ۳ بیماری ژنتیکی مرتبط با کروموزوم‌های ۲۱، ۱۸ و ۱۳ و کروموزوم‌های جنسی انجام می‌شود. البته، حتی اگر خطر ابتلا بالا گزارش شود، قطعی نیست و بایدهای تست‌های تکمیلی مانند نمونه‌گیری از پرزهای جنینی و آمینوسنتز انجام شود تا بتوان با قطعیت درباره سلامت یا عدم سلامت جنین اظهار نظر کرد».

خواندن 155 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی