اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

دولت باید زیرساخت های ازدواج و فرزند آوری را مهیا کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سال ۱۴۰۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با پشتوانه قانونی مجلس شورای اسلامی، عزم جدی برای افزایش جمعیت و فرزندآوری به کار گرفت. پیرو این مهم سازمان غذا و داروی ایران ضمن ممنوعیت توزیع رایگان یا یارانه ای اقلام مربوط به پیشگیری از بارداری، با ارسال بخش نامه ای به مراکز درمانی، ارائه هر گونه داروی جلوگیری از بارداری را تنها با تجویز پزشک مجاز دانست.

اخیرا صابر جباری، سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز از راه اندازی گشت مقابله با سقط جنین و خطرناک نبودن و محدودیت نداشتن بارداری مادران در سنین بالا خبر داده است؛ این مساله واکنش ها و بازخوردهای زیادی در جامعه به دنبال داشت.

دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن ‌سینا در رد گفته های سرپرست مرکز جوانی جمعیت مبنی بر اینکه بارداری در هر سنی مجاز است، به خبرنگار سیناپرس گفت: هرچند خانم ها به طور طبیعی می توانند تا سن ۴۵ سالگی باردار شوند اما به طور حتم مراقبت هایی دوران زایمان برای مادر ۳۰ ساله بسیار متفاوت تر از مادر ۴۲ یا ۴۵ ساله است. مادران مسن نیاز به مراقبت های بیشتری دارند، زیرا هرچقدر سن یک مادر بالاتر برود، احتمال ایجاد مشکل بیشتر می شود.

وی افزود: توصیه می کنیم بارداری زنان به این دوران موکول نشود، زیرا احتمال شیوع و وقوع بسیاری از بیماری های ژنتیکی در سنین بالای بارداری زیادتر است. همچنین احتمال فشار خون بارداری و دیابت بارداری در این مادران نسبت به مادران جوان تر وجود دارد. توصیه نخست ما این است که زوجین هرچه سریعتر در سنین پایین باردار شوند. اگر زوجینی نیز نابارور باشند با افزایش سن شان احتمال ایجاد چنین مشکلاتی در آنها بیشتر می شود. هزینه های درمان ناباروری این زوجین نیز سنگین تر خواهد شد.

وی به سیاست های دولت برای افزایش جمعیت اشاره کرد و در این خصوص گفت: دولت باید بررسی کند که چرا سن ازدواج در ایران کاهش پیدا کرده است؛ اگر در گذشته دخترها و پسرها در سن ۲۰ سالگی ازدواج می کردند، چرا اکنون سن ازدواج به ۳۰ و ۳۵ سالگی رسیده است؟ قطعا اگر دولت شرایط ازدواج مانند مسکن، شغل و تحصیلات را تسهیل کنند، میزان موالید و فرزندآوری افزایش و میزان ناباروری مردم جامعه کاهش پیدا می کند.

دکتر صادقی تصریح کرد: تمام سیاست ها با یکدیگر مرتبط هستند. نمی توان فرزندآوری را ترویج کرد اما تدبیری پیرامون مسکن و شغل جوانان نیندیشید. قطعا اگر شرایط ازدواج جوانان تسهیل پیدا کند به طور حتم بسیاری از مسائل فرزندآوری و ناباروری جوانان برطرف می شود.

بارداری در سنین بالا عوارض دارد
دکتر نیلوفر معترف، متخصص زنان، زایمان و ناباروری، عضو تیم تخصصی مرکز ابن سینا نیز در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: هرچه میزان سن بانوان برای بارداری افزایش یابد، به خصوص افرادی که در سنین بالاتر از ۴۰ سالگی اقدام به بارداری کنند، دچار عوارض دوران بارداری خواهند شد.

وی به عوارض احتمالی بارداری در سنین بالاتر اشاره کرد و اظهارداشت: هرچند هیچ محدودیتی تا سن ۴۵ سالگی برای بارداری زنان وجود ندارد( به شرط اینکه بدن سالمی داشته باشند) اما خطرات احتمال سقط جنین و اختلالات کروموزومی جنین در سنین بالای مادران باردار وجود دارد. همچنین امکان اینکه مادر به دیابت بارداری و فشار خون بارداری مبتلا شود،بسیار زیاد است.

به گزارش سیناپرس، همانطور که محققان معتقدند، مهمترین فاکتور برای بارداری سن است،درنهایت بالا رفتن سن مادر با کاهش کیفیت تخمک همراه است و احتمال اینکه ناهنجاری‌های کروموزومی بیشتری در فرزندان متولد شده از مادران با سنین بالا ایجاد کند، بیشتر خواهد بود. بسیاری از این ناهنجاری‌های کروموزومی همان چیزی است که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سه ماهه اول آن را بررسی می‌کنند و شما را آگاه می‌سازند.

بنابراین اگر دولت برنامه درست،علمی و منطقی برای افزایش جمعیت نداشته باشد،با این حجم از تبلیغات در این حوزه و حرفهای غیر کارشناسی برخی مسوولان نه تنها جمعیت افزایش نمیابد بلکه هزینه های سنگین عاطفی،مالی و بار روانی بیشتری بر جامعه با فرزندان ناسالم تحمیل خواهد شد.

هزینه های بالای درمانی، تورم، استرس، بیکاری،کاهش نرخ ازدواج و بسیاری از عوامل دیگر که شاید برخی کارشناسان امر در آن حتی تحقیقی نکرده اند ،مانع از افزایش جمعیتی سالم برای داشتن جامعه ای سالم خواهد بود.قطعا برای هر خانواده ای داشتن چند فرزند خوشایندتر از تک فرزندی یا بدون فرزند بودن و زندگی کردن است اما جامعه نیاز به نسلی سالم برای ساختن آینده کشور دارد.بنابراین بهتر است دولت و دولتمردان زیر ساخت های اصلی برای ازدواج و فرزندآوری را مهیا و شرایط جامعه را به گونه ای آماده کنند که نسل جوان طلایه دار سیاستهای افزایش جمعیت شوند.

خواندن 147 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی