اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

درمان ناباروری و زخم پای دیابتی با کمک سلول های بنیادی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی گفت: این مرکز بیش از یک دهه روی استحصال سلول های بنیادی مشتق از خون قاعدگی بانوان تحقیقاتی انجام داده و نتایج خوبی نیز در این زمینه کسب کرده و انتشارات متعددی نیز داشته است. به زودی نیز قصد داریم برای درمان زخم پای دیابتی هم از این سلول ها استفاده کنیم.

دکتر رامین قهرمان زاده، عضو هیات علمی و معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا گفت: حیطه اصلی فعالیت های پژوهشگاه ابن سینا، فناوری های نوین علوم زیستی( شامل تحقیقات زیستی و پزشکی) است که تاکنون پژوهشگران این مجموعه دستاوردهای خوبی در این زمینه کسب کرده اند. از مهم ترین دستاوردهای این مجموعه راه اندازی مرکز درمان ناباروری است؛ این مرکز امروزه یکی از مراکز مرجع کشور در زمینه درمان ناباروری در کشور محسوب می شود.

دکترای شیمی آلی از دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: این مرکز هشت کلینیک متنوع دارد که تقریبا تمام موارد و نارسایی ها و بیماری های مرتبط با ناباروری در این کلینیک ها قابل بررسی و درمان هستند؛ هم اکنون بیش از صد مرکز درمان ناباروری در کشور وجود دارد که حدود۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران کشور به این مرکز_مرکز درمان ناباروری ابن سینا_ مراجعه و مراحل درمانی خودشان را سپری می کنند.

پژوهشگر پژوهشگاه ابن سینا اظهارداشت: مجموعه ابن سینا درصدد تاسیس و راه اندازی بیمارستانی با فضای بزرگتر و گسترده تر است؛ مطمئنا با تکمیل این بیمارستان، خدمات مجموعه و آمار مراجعه کنندگان مان نیز ارتقا پیدا می کند.

وی به اهمیت این موضوع پرداخت و گفت: اکنون” پیری جمعیت” و “مشکلات رشد جمعیت” و “فرزندآوری” از جمله معضلات اصلی کشور محسوب می شود. پیش بینی می شود اگر ما در این زمینه غفلت کنیم، طی چند سال آینده به علت پیری جمعیت حتی در تامین نیروی جوان کار نیز کمبود و مشکل داشته باشیم. این معضل اساسی و ملی با راه اندازی چنین بیمارستان ها و مراکز درمانی تا حدودی برطرف می شود زیرا مشکلات ناباروری کشور هرچقدر بیشتر برطرف شود و فرزند آوری تسهیل گردد، کمتر با پیری جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی عنوان کرد: سل تراپی از دیگر دستاوردهای مهم پژوهشی این مرکز است. سل تراپی( استفاده از سلول های بنیادی در درمان) طی دهه های گذشته در پزشکی انقلاب عظیمی به پا کرده است؛ در حال حاضر سلول های بنیادی از منابع مختلف بدن مانند مغز استخوان، بافت چربی، خون بند ناف و خون قاعدگی قابل استحصال هستند. پژوهشگاه ابن سینا بیش از یک دهه است که روی استحصال و عملکرد سلول های بنیادی مشتق از خون قاعدگی بانوان تحقیقات زیادی انجام داده و نتایج خوبی نیز در این زمینه کسب کرده است.

دکتر قهرمان زاده به مزایای این منبع اشاره کرد و گفت: هم اکنون استحصال سلول های بنیادی از برخی منابع مانند خون بند ناف با محدودیت مواجه هستند. این سلول ها را فقط باید در حین تولد نوزاد استحصال کرد. گرفتن برخی از منابع مانند مغز استخوان نیز برای بیماران دردآور است.

وی تصریح کرد: خون قاعدگی منبعی است که محدودیت ندارد و به فراوانی در دسترس قرار دارد. همچنین بیمار متحمل درد نیز نمی شود. اکنون ما در این حوزه ورود پیدا کرده ایم و مراحل آخر آن در درمان برخی بیماری های مرتبط با ناباروری در حال بررسی است.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون نتایج خیلی خوبی نیز در این زمینه کسب کرده ایم. به امید خدا به زودی نیز مجوزهای نهایی آن اخذ می شود و استفاده از آن دردرمان ناباروری در کل کشور توسعه پیدا خواهد کرد؛ هرچقدر اتاق های تمیز، تجهیزات آن و حمایت مالی این طرح بیشتر باشد، سرعت توسعه بیشتری در کل کشور پیدا می کند.

به گفته معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا، اکنون کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، کره و ژاپن در حیطه سلول های بنیادی پیشرو هستند. ایران نیز از معدود کشورهایی است که توانسته به دانش فنی این تکنولوژی دست پیدا کند.

وی یادآور شد: ما در این طرح نه تنها طیف گسترده ای از بیماران نابارور مانند سقط مکرر، شکست لانه گزینی، یائسگی، کاهش ذخیره تخمک و … را هدف قرار داده ایم بلکه در آینده قصد داریم برای درمان زخم پای دیابتی نیز از سلول های بنیادی استفاده کنیم. همچنین اکنون تحقیقات اولیه ای به روی بافت های قلب و کلیه انجام داده ایم که پس از کسب نتایج مطلوب از آن در بالین و درمان استفاده خواهد شد.

وی در پایان گفت: قطعا غفلت در این زمینه می تواند پیامدهای متعدد و به خصوص بار مالی بسیار سنگینی برای کشور به همراه داشته باشد. به عنوان مثال یائسگی تهدیدی برای رشد جمعیت، فرزندآوری و جوانی جمعیت قلمداد می شود. از سوی دیگر بسیاری از زوجین شاید مجبور باشند برای درمان به مراکز خارج از کشور مراجعه کنند. این مساله می تواند بار مالی و ارزبری زیادی به همراه داشته باشد.

خواندن 155 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی