یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

بروموکریپتین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

بروموکریپتین دارویی غیر هورمونی و غیر استروژنی است که با نام‌های تجاری ارگوست (Ergoset) و پارالودل (Parlodel) نیز ارائه می‌شود و از ترشح پرولاکتین در انسان جلوگیری می‌کند. این دارو از فرآورده‌های ارگوت با فعالیت‌های آگونیستی گیرنده‌های دوپامین است. بخش پیشین هیپوفیز با ترشح فاکتور بازدارندۀ پرولاکتین (که دوپامین نامیده می‌شود) ترشح پرولاکتین را تنظیم می‌کند. از نظر بالینی، بروموکریپتین سطح پرولاکتین را در بیماران مبتلا به افزایش پرولاکتین، کاهش می‌دهد. افزایش ترشح پرولاکتین باعث توقف یا بی‌نظمی تخمک‌گذاری در بعضی از زنان می‌شود. بنابراین، بروموکریپتین نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از داروهای تحریک تخمک‌گذاری به‌کار رود، زیرا افزایش  میزان پرولاکتین خون مانع آزادسازی (ترشحLH,FSH ) خواهد شد که این مسئله با استفاده از بروموکریپتین اصلاح می‌گردد.

افزایش پرولاکتین ناشی از چند دلیل است که یکی از آن‌ها وجود تومور خوش‌خیم در هیپوفیز است. مصرف این دارو باعث کوچک‌شدن این غده می‌شود و در نتیجه، پرولاکتین و به‌دنبال آن میزان FSH, LH و در پایان، تخمک‌گذاری را تنظیم می‌کند.

بروموکریپتین برای درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش پرولاکتین خون، مانند آمنوره (پریود نشدن) به همراه یا بدون ترشح زیاد از حد شیر از پستان (galactorrhea)، ناباروری و یا کاهش FSH, LH استفاده می‌شود.

خواندن 7401 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی