یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

بارداری شیمیایی؛ همه آنچه باید بدانید!

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بارداری شیمیایی چیست؟

بارداری شیمیایی یک سقط بسیار زودهنگام است که پیش از هفته پنجم بارداری، یعنی حوالی زمانی که قرار است پریود شوید رخ می‌دهد.
با داری شیمیایی حدود ۸ تا ۳۳ درصد از موارد سقط جنین را رخ می‌دهد و میزان شیوع آن در بارداری‌های حاصل از آی وی اف حدود ۱۸ تا ۲۲ درصد است.
بارداری شیمیایی یک بارداری کاذب نیست، بلکه بارداری واقعاً رخ می‌دهد ولی جنین در حدی که بتوان شواهد بارداری را در سونوگرافی دید، رشد نمی‌کند.
علت عمده بارداری‌های شیمیایی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین است. در اغلب موارد بارداری شیمیایی، خانم‌ها اصلا متوجه نمی‌شوند که باردار بوده‌اند زیرا تنها نشانه واقعی آن به تعویق افتادن پریود است‌. در برخی موارد خانم اینگونه از بارداری شیمیایی آگاه می‌شود که در بی‌بی‌چک یک خط مثبت ضعیف مشاهده می‌کند، اما یک تا دو هفته بعد، بی‌بی‌چک منفی می‌شود‌.
در واقع در بارداری شیمیایی سلول‌های تخمک بارورشده به اندازه‌ای هورمون بتا اچ سی جی ترشح می‌کنند که تست بارداری مثبت شود، اما بعد رشد جنین و در نتیجه ترشح هورمون بتا متوقف می‌شود.
نشانه‌های بارداری شیمیایی:
- سطح پایینی از هورمون بتا اچ سی جی در آزمایش خون (آزمایش مثبت می‌شود، اما میزان بتا چندان بالا نیست)
- گرفتگی‌های خفیف شکمی
- لک‌بینی خفیف، حدود یک هفته پیش از موعد پریود
از آنجا که سطح هورمون بتا در بارداری شیمیایی پایین است، خانم علائم معمول بارداری مثل تهوع و سرگیجه را ندارد. بارداری شیمیایی هیچ عارضه جسمی ندارد، اما به لحاظ عاطفی ممکن است خانم را دچار اندوه، استرس و سوگ کند. تشخیص:
۱) در بارداری بالینی، سطح هورمون بتا بالا است و در آزمایشات بعدی، افزایش می‌یابد اما در بارداری شیمیایی سطح هورمون بتا پایین است و در آزمایشات بعد کاهش می‌یابد.
۲) در بارداری بالینی، در سونوگرافی شواهد بارداری مانند ساک بارداری دیده می‌شود اما در بارداری شیمیایی هیچ شواهدی از بارداری در سونوگرافی قابل مشاهده نیست.
علل و عوامل خطر:
اگرچه علت دقیق یک بارداری شیمیایی را نمی‌توان گفت، اما اغلب به دلیل وجود ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین این اتفاق رخ می‌دهد. در واقع وقتی بدن مادر  متوجه وجود ناهنجاری در جنین می‌شود یا مانع لانه‌گزینی آن می‌شود یا خیلی زود پس از لانه‌گزینی مانع رشدش می‌شود. دیگر علل احتمالی بارداری شیمیایی عبارتند از:
- سطوح غیرعادی هورمون‌ها
- لانه‌گزینی جنین در خارج رحم
- عفونت‌ها (کلامیدیا و سفلیس)
- ناهنجاری‌های رحمی
عوامل خطر:
اگرچه نمی‌توان از بروز بارداری شیمیایی جلوگیری کرد اما برخی عوامل احتمال بروز آن را افزایش می‌دهند. آی وی اف یکی از این عوامل است‌. در واقع می‌توان گفت چون زوج‌های که در سیکل آی وی اف قرار می‌گیرند، زودتر و بیشتر آزمایش بارداری می‌دهند، شناسایی بارداری شیمیایی در موارد آی وی اف بیشتر است. دیگر عوامل خطر بروز بارداری شیمیایی عبارتند از:
- اختلالات انعقادی
- دیابت
- سن بالای ۳۵ سال مادر
- سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (pcos)
- اختلالات تیروئید
درمان:
بارداری شیمیایی خیلی زود خاتمه می‌یابد (معمولاً یک هفته پس از موعد پریود) و نیاز به مداخله درمانی ندارد. اگر یک بار بارداری شیمیایی رخ دهد، زوج می‌توانند بدون نگران برای بارداری مجدد اقدام کنند، زیرا احتمال تکرار آن کم است. اما اگر بیش از یک بار تکرار شد، بهتر است برای بررسی علل احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

خواندن 3805 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی