یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

همه چیز درباره لابیا پلاستی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

*لابیلاپلاستی یعنی چه؟

لابیاپلاستی نوعی از جراحی زیبایی واژن است که با هدف کوچک کردن لابیاها انجام می‌شود.

*لابیا چیست؟

لابیا به دو نوع ماژور یا بیرونی و مینور یا داخلی تقسیم می‌شود. لابیای بیرونی دو لایه پوستی است که از روز استخوان شرمگاهی تا پرینه (ناحیه مقعد) امتداد دارد. لابیاهای بیرونی یا ماژور وظیفه محافظت از نقاط حساس مانند سرویکس (دهانه واژن) و کلیتوریس را برعهده دارند. لابیای داخلی یا مینور دو لایه پوستی در دو سمت سرویکس است که بین لابیاهای بیرونی یا ماژور قرار دارند.

*چرا لابیاپلاستی؟

برخی از خانم‌ها لابیاهای بزرگی دارند و از ظاهر واژن خود ناراضی‌اند. در برخی موارد نیز به دلایلی همچون رابطه جنسی و زایمان لابیاها، به‌ویژه لابیای داخلی، شکل خود را از دست می‌دهند و کشیده و نامتقارن می‌شوند. در چنین مواردی، ممکن است خانم بخواهد از عمل جراحی زیبایی و ترمیمی لابیاپلاستی برای زیباسازی واژن خود استفاده کند.

*چگونگی انجام لابیاپلاستی؟

این جراحی یک جراحی سرپایی یک تا دو ساعته است که با بی‌حسی انجام می‌شود و طی آن جراح با استفاده از لیزر بافت اضافی را برمی‌دارد و پس از آن از بخیه جذبی برای چسباندن و ترمیم بافت استفاده می‌شود. این جراحی یک جراحی کم‌تهاجمی است و بافت طبیعی و عصب‌های مجاور حفظ می‌شوند.

* محدودیت‌ها؟

انجام لابیاپلاستی پیش از سن بیست سالگی توصیه نمی‌شود، زیرا تا این سن همچنان احتمال تغییر در شکل و اندازه لابیا وجود دارد. پس از پنجاه سالگی نیز به دلیل کاهش توان بدن برای ترمیم بافت‌ها، این عمل توصیه نمی‌شود. همچنین، در دوران بارداری لابیاپلاستی مجاز نیست، زیرا ممکن است با عوارض مادری و جنینی همراه باشد و نیز، به دلیل تغییرات هورمونی اندازه لابیاها در دوره بارداری متفاوت از حالت عادی است و از این رو، انجام این جراحی زیبایی در دوران بارداری منطقی نیست. همچنین، در صورت ابتلای خانم به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون و اختلالات تیروئیدی ممکن است پزشک انجام عمل را برای او مناسب تشخیص ندهد.

* آسیب به پرده بکارت؟

جراحی زیبایی لابیاپلاستی برای دوشیزگان نیز قابل انجام است، زیر باعث آسیب به پرده بکارت یا هیمن نمی‌شود.

* کاهش میل جنسی؟

تحریک جنسی خانم‌ها در ناحیه واژن از نقطه جی (G Spot) و کلیتوریس انجام می‌شود. بنابراین هیچ نقطه تحریک جنسی در لابیاها وجود ندارد و در نتیجه، جراحی لابیاپلاستی نمی‌تواند باعث کاهش میل جنسی در خانم‌ها شود.

* آمادگی‌های قبل از جراحی:

- از یک هفته پیش از انجام عمل باید از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

- پزشک به شما توصیه می‌کند که قبل از عمل برای پیشگیری از خونریزی، رقیق‌کننده‌های خون مانند آسپرین و همچنین ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی (مانند ژلوفن و دیکلوفناک) مصرف نکنید.

- مصرف برخی مکمل‌ها مانند ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خطر خونریزی حین و پس از جراحی را افزایش دهد. بنابراین پیش از عمل حتماً پزشک خود را از مکمل‌ها و داروهای گیاهی‌ای که مصرف کنید، قرار دهید.

- شب پیش از جراحی نزدیکی نداشته باشید.

* توصیه‌های پس از جراحی:

- پس از جراحی، ممکن است دچار درد شوید. این وضعیت طبیعی است و پزشک می‌تواند برای شما مسکّن تجویز کند. همچنین، استفاده از بسته‌ها یا کیسه‌های یخ برای کاهش التهاب موضع جراحی می‌تواند مفید باشد.

- حداقل چهار تا شش هفته پس از جراحی لابیاپلاستی، نباید نزدیکی داشته باشید.

- تا ده روز نباید از تامپون استفاده کنید، اما استفاده از پد یا نوار بهداشتی مجاز است.

- بهتر است استخر نروید و در وان هم ننشینید. دوش کوتاه و سرپایی توصیه می‌شود.

- پس از توالت، حتماً خود را به خوبی خشک کنید و از لباس‌های زیر تمیز (بهتر است آنها را اطو بکشید) استفاده کنید و مرتب آن را عوض کنید.

- هرچه کمتر بنشینید کمتر به محل جراحی فشار می‌آورید. بنابراین، تا حد ممکن به پشت دراز بکشید.

- برای جلوگیری از لخته شدن خون بهتر است کمی قدم بزنید، اما پیاده‌روی طولانی، دویدن، انجام ورزش یا کار سنگین و برداشتن اجسام سنگین ممنوع است.

- داروها، به‌ویژه آنتی‌بیوتیکی را که پزشک برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند، به‌موقع و منظم مصرف کنید.

- برای پیشگیری از بروز یبوست که می‌تواند باعث فشار به محل جراحی شود، حتماً از مصرف مواد غذایی‌ یبوست آور بپرهیزید و سعی کنید حتماً همراه غذا سوپ یا سالاد میل کنید.

- ممکن است پزشک مصرف مولتی ویتامین را به مدت سه ماه پس از جراحی توصیه کند.

- بهتر است تا یک هفته پس از عمل استراحت کنید و پس از آن می‌توانید به کار و زندگی معمول خود بازگردید.

 

خواندن 7309 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی