اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

بیمه ها در بحث درمان ناباروری زوجین، عملکرد ضعیفی دارند/ باید زیرساخت های مناسب برای فرزند آوری فراهم شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر علی صادقی تبار در گفت وگو با خبرنگار بانگ خبر، با اشاره به اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی مجلس برای اجرای قانون جوانی جمعیت در سال گذشته، گفت: با اینکه درمان ناباروری سهم موثری در رفع مشکل جمعیتی کشور دارد، اما متاسفانه با عملکرد ضعیف بیمه ها، سهم زوج های نابارور از این بودجه ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان هم فقط ۱۴۰ میلیاردتومان آن استفاده شده است. البته قرار بود هزینه درمان ناباروری زوجین تا ۹۰ درصد از طریق بیمه ها تامین شود اما هنوز محقق نشده است.

مدیر مرکز درمان فوق تخصصی ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه ناباروری به هر دلیلی در ایران قابل درمان است، گفت: کشورما با وجود پزشکان حاذق و متخصص، ناباروری در ایران به هر دلیلی قابل درمان خواهد بود اما مسائلی همچون هزینه های زیاد درمان، ضرورت توجه به درمان ناباروری، عوامل تاثیرگذار در اختلال هرم جمعیتی کشورهستند، بنابراین با توجه به کاهش نرخ جمعیت مولد کشور، باید با اعطای تسهیلات و ارائه مشوق های لازم به افراد جامعه برای ازدواج و فرزندآوری به این امر مهم، کمک شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث ناباروری بیشترمربوط به خانم ها است یا آقایان؟ گفت: مشکل ناباروری تنها مختص زنان نیست و ممکن است مشکل مربوط به آقایان باشد لذا متخصصان در بررسی های خود هر دو نفر را مورد معاینه و آزمایش قرار می دهند اما طبق آمارها این سهم بین زنان و مردان تقسیم شده است وسهم هرکدام ۴۰ درصد است.

مدیر مرکز درمان فوق تخصصی ناباروری پژوهشگاه ابن سینا یکی از دلایل مهم عدم رشد بودجه درمان ناباروری زوجین را عملکرد ضعیف سازمان های بیمه ای در پوشش های مورد نیاز در این حوزه عنوان کرد و افزود: چون بیمه ها تجربه این کار را نداشته و به درمان ناباروری هم مانند سایر بیماری هایی که بیمه پوشش می دهد نگاه می کنند بنابراین باید بودجه این حوزه را مستقیم در اختیار مراکز درمان قرار گیرد و وزارت بهداشت هم برآن نظارت کند که مراکز به راحتی به درمان زوجین نابارور بپردازند.

 

وجود ۴ ونیم میلیون زوج ناباور در کشور


وی با اشاره به اینکه حداقل ۳.۵ میلیون زوج ناباروربرای درمان به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، خاطرنشان کرد: در کشورحدود ۴/۵ میلیون زوج نابارور داریم که به خاطر بالا بودن هزینه ها به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند.

وی گفت: تفاوت تعداد ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار سیکلی که در سال صورت می گیرد با تعداد زوج های نابارور در کشور نشانه این است که بودجه درمان به شکل صحیح در اختیار بیماران قرار نگرفته است.
هزینه های درمان ناباروری در دنیا
دکتر صادقی تبار در خصوص تفاوت هزینه های درمان در ایران و کشورهای دیگرگفت: درمان ناباروری در ایران با قیمت حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلاربوده که به پول ما ۳۵ تا۴۰ میلیون تومان است با این حال از همه جای دنیا ارزان تر بوده، هرچند این هزینه درمان برای یک زوج ایرانی با توجه به درآمدهای عمومی جامعه رقم بالایی محسوب می شود که اگر بیمه ها یاری کنند زوجین بیشتری را در مراکز درمانی خواهیم دید.

مدیر مرکز درمان فوق تخصصی ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا گفت: درمان ناباروری در همه دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار هزینه دارد و تفاوتی نمی کند که ارز یک کشور چیست و مردم از چه میزان درآمد ناخالص ملی برخورهستند.

وی به هزینه های درمان ناباروری در کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و افزود: هزینه درمان ناباروری در کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایه ایران بین ۴ تا ۶ هزار دلاراست این درحالی است که درمان ناباروری در ایران از کشور فیلیپین که به عنوان بزرگترین زاغه نشین و کشور ارزان دنیا، یا حتی کشور هندوستان ارزان تر است.

دکتر صادقی تبار به دلایل گران بودن هزینه درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: درمان ناباروری به دلیل اینکه نیازمند دستگاه ها، ابزارها و داروهای گران قیمت است و دستگاهی به اسم انکوباتورهایی که همانند رحم مادرعمل می کند گران است و از طرفی هم شرکت های محدودی مواد و تجهیزات مورد نیاز درمان ناباروری را تولید و عرضه می کنند هزینه درمان ناباروری بالاست واز طرفی هم کشور ما درتحریم قرار دارد.


باید شرایط و زیرساخت های مناسب برای فرزندآوری فراهم شود


وی با بیان اینکه سهم درمان ناباروری به راحتی به دست زوجین نابارور نمی رسد، گفت: تنها با تبلیغات و توصیه نمی توانیم زوجین را به فرزندآوری تشویق کنیم بلکه باید شرایط و زیرساخت های مناسب برای فرزندآوری آنها در کشور مهیا شود. درحال حاضر سه و نیم تاچهار و نیم میلیون زوج نابارور در کشور داریم که با حمایت از این قشر می توانیم به راحتی میزان موالید و زاد و ولد کشورمان را افزایش دهیم.

 

در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت کشور را زوجین نابارورتشکیل می دهند


دکتر صادقی تبار در ادامه گفت: در صورت حمایت های لازم و استفاده صحیح بودجه درمانی، قطعا موالید زیادی را از این مسیر در کشور شاهد خواهیم بود و به این ترتیب ۲۰ درصد از جمعیت نابارور کشور بخش قابل توجهی از چالش ها و دغدغه مربوط به جوانی جمعیت را حل خواهند کرد و در کنار آن نشاط، امید، خودباوری، گرما و انرژی مثبت به بسیاری از خانواده ها باز خواهد گشت.

وی افزود: اگر این امر محقق شود یعنی به جای اینکه پول از طریق بیمه‌ها به درمان ناباروری اختصاص یابد، به حساب مرکز درمان ناباروری واریز شود با چنین روشی، می‌توان زوجین نابارور را تشویق کرد که به سمت درمان ناباروری بیایند، بر اساس پیشنهاد ما که به هر زوج ۱۰ میلیون تومان تا ۳ بار در سال اختصاص یابد و این پول را قبل از درمان بدهند.

وی خاطرنشان کرد: اغلب کشورهای دنیا مهاجر پذیر هستند و میزان جمعیت خودشان را از طریق مهاجرین افزایش می دهند. این کشورها افراد نخبه و متبحر را گزینش می کنند و می پذیرند. اما متأسفانه در کشور ما جذابیتی برای جوانان مهاجرایجاد نشده است و بسته حمایتی کافی و تشویقی هم برای زوجین وجود ندارد که از طریق فرزند آوری در افزایش جمعیت نقش داشته باشند. بنابراین کمبود جمعیت کشور با این روش ها جبران نمی شود.

 

تاثیر محیط در ناباروری مردان


وی در خصوص علل وعوامل موثر درناباروری زوجین گفت:عوامل زیادی می تواند در این امر دخیل باشد که یکی از این عوامل، محیط است که بر نابارورشدن آقایان به شدت اثرگذار است و ما شاهد هستیم که زندگی‌های شهرنشینی و صنعتی قوای باروری آقایان بیشتر از سایر مناطق جغرافیایی دچار آسیب کرده است.

دکتر صادقی تبار افزود: به زوجین توصیه می کنیم که وقتی در نظر دارند با تشکیل خانواده صاحب فرزند شوند، این اقدام را به سال‌های بعد موکول نکنند و هرچه زودتر نسبت به فرزندآوری اقدام کنند و اگر خدایی ناکرده با مشکل ناباروری مواجه بودند بیماری آنها زود تر تشخیص داده بشود وهمچنین وقتی وارد پروسه درمان می شوند از درمان‌های زودهنگام بپرهیزند چون درمان‌های ناباروری در ذات خود زمان‌بر هستند و ممکن است به علت فیزیولوژی و نوع درمان آن لازم به تکرار باشد.

دکتر صادقی تبار افزود: وقتی سن زن بالا برود در قدرت باروری و کاهش ذخیره تخمدانی او موثر است بنابراین فرصت محدودتری برای فرزندآوری دارد و وقتی برای بارداری اقدام می‌کند می‌بیند ذخیره تخمدانی‌ و توانایی باروری‌اش کاهش یافته است و نیاز است که از تخمک اهدایی استفاده کند. البته به جز موضوع سن مشکلاتی نظیر یائسگی زودرس و سایر مشکلات ژنتیکی در کاهش قدرت باروری و کاهش ذخیره تخمدانی موثر است و از این رو تنها راه درمان این افراد استفاده از تخمک اهدایی است.

 

اهدای تخمک با حفظ اصل “محرمانگی”


دکتر صادقی تبار با اشاره به اهمیت محرمانگی اطلاعات دهنده و گیرنده تخمک اهدایی،‌ تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های زوجین این موضوع است و دوست ندارند خانواده و بستگانشان از جزئیات موضوع مطلع شوند. از سوی دیگر عدم شناسایی اهداکننده و گیرنده اهمیت بالایی دارد؛ زیرا برخی خانواده‌ها دوست ندارند پس از اهدای تخمک و تولد فرزند، ارتباطی بین اهدا کننده و فرزند اتفاق بیفتد. این امر مهم است که فرد اهدا کننده تخمک تفاوت ظاهری فاحشی با گیرنده آن نداشته باشد و در عین حال تمام آزمایشات صورت می گیرد که مسائل سلامت پزشکی هم رعایت شود.

وی گفت: در روش اهدای تخمک از منظرهای مختلف ژنتیکی و خونی و سلامت روان فرد اهداکننده را بررسی می‌کنیم و پس از انجام مشاوره‌های روانپزشکی، عفونی، ژنتیکی، غدد و حقوقی و کسب رضایت‌نامه‌های لازم، متخصص زنان ویزیت اولیه را انجام می‌دهند و در مرحله بعد اهدای تخمک انجام می‌شود و کل پروسه در مرکز ما محرمانه است و افراد از اینکه از چه کسی تخمک دریافت می‌کند، اطلاعی ندارند ولی این اطمینان به زوج گیرنده داده می‌شود که فرد اهدا کننده از نظر ژنتیکی، روانی، غدد و عفونی چک شده است و می‌توانند از تخمک اهدایی او استفاده کنند.

خواندن 64 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی