چاپ کردن این صفحه

راهنمای پس از انتقال جنین در مرکز درمان ناباروری ابن سینا

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

راهنمای پس از انتقال جنین:

نکات دارویی:
- مصرف داروهای هورمونی ترکیبات پروژسترون (تزریقی و یا موضعی) و استرادیول (در سیکل‌های انتقال جنین فریز) را طبق دستور پزشک معالج تا زمان مثبت شدن تست بارداری و پس از آن در دوران بارداری، تا زمان ویزیت مجدد ادامه دهید.
- مصرف دیگر داروها، از جمله ترکیبات ضدانعقادی ( انوکساپارین و یا هپارین و یا اسپرین )، داروهای مکمل و ...، را در صورت تجویز پزشک ادامه دهید.

رژیم غذایی:
رژیم غذایی خاص و مصرف یا ماده غذایی خاصی پس از انتقال جنین پیشنهاد نمی شود. اما برای پیشگیری از یبوست، حتماً مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، سبزیجات، میوه های تازه و مایعات را افزایش دهید. شیر پرچرب به علت خواص هورمونی نیز مفید است. نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

استراحت و فعالیت:
- پس از انتقال جنین، استراحت مطلق به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا به دلیل مصرف داروهای هورمونی استراحت مطلق می‌تواند خطر تشکیل لخته در اندام‌ها و بروز آمبولی را افزایش دهد. بهتر است در بیست‌وچهار ساعت نخست بیشتر استراحت کنید و پس از آن می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
- پس از انتقال جنین از انجام ورزش سنگین، کارهای سنگین، مانند جاروبرقی کشیدن و برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید.
- بالا رفتن از پله‌ها ضرری ندارد، اما اگر تعداد پله‌ها زیاد است، هر چند پله یک بار بایستید و چند لحظه استراحت کنید. همچنین اگر تعداد پله‌ها زیاد است (چند طبقه)، بهتر است رفت‌وآمد خود را محدود کنید.
- پس از انتقال جنین، می‌توانید با ماشین، اتوبوس یا هواپیما به شهر و منزل خودتان برگردید. بد نیست که طی مسیر، گاهی از ماشین پیاده شوید و چند قدمی راه بروید یا در راهروی هواپیما یا اتوبوس قدم بزنید.
- استفاده از توالت ایرانی مشکلی ایجاد نمی‌کند.
- پس از انتقال جنین می‌توانید دوش بگیرید، اما بهتر است زیاد در حمام نمانید و همچنین زیاد زیر دوش آب داغ نمانید.
- اگر پس از انتقال جنین دچار یبوست شدید و تغییر رژیم غذایی و افزایش مصرف فیبر به بهبود آن کمک نکرد، می‌توانید از داروهای ملین استفاده کنید.
- اگر با مصرف داروهای مربوط به انتقال جنین دچار علائم حساسیتی خفیف شدید، با مشورت پزشک‌تان می‌توانید داروهای ضدحساسیت مصرف کنید.

آزمایش بارداری
- دو هفته پس از انتقال جنین، آزمایش خون برای بررسی تیتر بتا و مشخص شدن بارداری را انجام دهید و در صورت مثبت بودن، ۴۸ ساعت بعد آزمایش را تکرار کنید تا میزان افزایش تیتر بتا بررسی شود. سپس نتیجه را به داخلی ۸۲۳ اطلاع دهید و برای یک هفته بعد، از کلینیک بارداری نوبت ویزیت و سونوگرافی بگیرید.
❗ نکته مهم: تا زمان ویزیت داروهای هورمونی (پروژسترون تزریقی یا واژینال و استرادیول) خود را طبق دستور پیشین ادامه دهید.

هشدارها:
- اگر پس از عمل پانکچر (تخمک‌کشی) یا انتقال جنین (غیرفریز یا fresh) علائمی مانند تورم و درد شکم، خونریزی شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، کاهش ادرار، تهوع و استفراغ یا واکنش‌های حساسیتی داشتید، در ساعت‌ها و روزهای کاری با داخلی ۸۱۹ و ۸۲۰، واحد پاسخگویی مرکز و در ساعت‌ها و روزهای غیرکاری با شماره ۲۲۶۴۴۷۳۰، مامای آنکال مرکز تماس بگیرید.
- اگر پس از مثبت شدن آزمایش بارداری، دچار درد، لک‌بینی یا خونریزی شدید، حتماً به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا احتمال بارداری خارج رحمی بررسی شود.
- لطفاً به یاد داشته باشید که لک‌بینی مختصر پس از انتقال جنین طبیعی است و در صورت بروز لک‌بینی مختصر، دچار استرس نشوید.
- در دوران کرونا تا حد امکان در خانه بمانید، معاشرت‌های‌تان را محدود کنید و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را فراموش نکنید.

✔️ و در پایان:
کنترل استرس و داشتن امید و آرامش در افزایش شانس لانه‌گزینی جنین و وقوع بارداری بسیار مؤثر است‌. اگر انتقال جنین قبلی شما شکست خورده است، نگران نباشید و فکرهای منفی را از خودتان دور کنید. سعی کنید در دو هفته‌ای که پیش رو دارید، با افکار مثبت و سرگرم کردن خودتان، استرس را از خود دور کنید.

ما در کنار شماییم تا پایان ناباروری

خواندن 5505 دفعه