چاپ کردن این صفحه

هیستروسکوپی؛ روند انجام و کاربردهای آن

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

🔴 هیستروسکوپی یک روش تشخیصی و درمانی است که در آن پزشک متخصص زنان و زایمان با استفاده از هیستروسکوپ، یک میله نازک مجهز به دوربین، دهانه رحم و داخل رحم را به‌دقت بررسی می‌کند. هیستروسکوپی معمولاً برای تشخیص علت خون‌ریزی‌های غیرعادی رحم انجام می‌شود‌. هیسروسکوپی می‌تواند تشخیصی و یا درمانی باشد.

🔶 هیستروسکوپی تشخیصی:
هیستروسکوپی تشخیصی معمولاً برای بررسی ناهنجاری‌های ساختاری رحم‌ که می‌توانند باعث خون‌ریزی‌های غیرعادی شوند، انجام می‌شود. همچنین، هیستروسکوپی تشخیصی ممکن است برای تأیید یافته‌های دیگر روش‌های تشخیصی، مانند سونوگرافی و هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم) انجام شود.

🔶 هیستروسکوپی درمانی:
هیستروسکوپی درمانی یا جراحی هیستروسکوپی برای رفع مشکل یا ناهنجاری‌ای که در هیستروسکوپی تشخیصی یافته شده است، انجام می‌شود‌. البته ممکن است پزشک هیستروسکوپی تشخیصی و درمانی را همزمان انجام دهد؛ یعنی اول با هیستروسکوپ داخل رحم را ببینند و بعد با ابزارهای مخصوص مشکل یا ناهنجاری موجود، مثل فیبروم یا پولیپ را بردارد.

❓هیستروسکوپی در چه مواردی لازم است؟
هیستروسکوپی معمولاً برای تشخیص و درمان شرایطی که باعث خون‌ریزی‌های غیرعادی رحمی، لک‌بینی بین دو سیکل قاعدگی و خونریزی‌های شدید و سنگین قاعدگی و خونریزی پس از یائسگی می‌شوند، انجام می‌شود.
پزشک ممکن است برای تشخیص و درمان مشکلات رحمی زیر برای شما هیستروسکوپی انجام دهد:
🔸 پولیپ و یا فیبروم (میوم) رحمی: هیستروسکوپی ممکن است برای یافتن و برطرف کردن این ناهنجاری‌های ساختاری رحم استفاده شود. برداشتن فیبروم یا میوم رحمی به روش هیستروسکوپی، جراحی هیستروسکوپی میومکتومی نام دارد و جراحی برداشتن پولیپ به روش هیستروسکوپی، هیستروسکوپی پولیپکتومی نام دارد.
🔸 چسبندگی: چسبندگی رحم که سندرم آشرمن هم نام دارد، بافت‌های زخم (اِسکار) است که در داخل رحم شکل می‌گیرد و می‌تواند باعث تغییر در خونریزی قاعدگی و نیز، ناباروری شود.
🔸 سپتوم (دیواره): برخی از رحم‌ها دارای سپتوم یا دیواره هستند که می‌تواند جزئی یا کلی باشد. پزشک می‌تواند با استفاده از روش هیستروسکوپی وجود دیواره یا سپتوم را بررسی کند و در صورت وجود، آن را بردارد.
◀️ کاربردهای دیگر هیستروسکوپی عبارتند از:
🔸 بررسی علت ناباروری یا سقط مکرر
🔸 گذاشتن آی یو دی
🔸 تشخیص و برداشتن باقیمانده جفت، پس از سقط یا زایمان
🔸 انجام خراش آندومتر (پیش از انتقال جنین برای افزایش شانس لانه‌گزینی)
❌ در دو صورت هیستروسکوپی قابل انجام نیست:
- بارداری
- وجود عفونت لگنی

❓زمان انجام هیستروسکوپی:
اگر پریودتان منظم باشد، پزشک‌تان هیستروسکوپی را طی هفتۀ پس از تمام شدن خونریزی قاعدگی‌تان انجام می‌دهد زیرا در این زمان بهترین دید را در داخل رحم خواهد داشت. اما اگر پریودتان نامنظم باشد پزشک‌تان زمان انجام هیستروسکوپی را بر اساس شرایط شما مشخص می‌کند. اگر یائسه شده باشید، هیستروسکوپی می‌تواند در هر زمانی انجام شود.

🔵 روند انجام کار:
در ویزیت پیش از انجام هیستروسکوپی، شرح حال گرفته می‌شود، معاینه انجام می‌شود و داروهای مصرفی‌تان بررسی می‌شود. اگر داروی ضدانعقاد مصرف می‌کنید ممکن است از شما خواسته شود مصرف آن را قبل از عمل قطع کنید. همچنین تست بارداری و آزمایش خون درخواست می‌شود‌. هیستروسکوپی بر اساس علت انجام آن با بیهوشی سبک (sedative) یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. پس از عمل، بسته به سنگینی آن، یا چند ساعت تحت نظر خواهید بود یا به تشخیص پزشک یک شب بستری می‌شوید. پس از انجام عمل ممکن است چند روز درد خفیف یا گرفتگی و خونریزی سبک داشته باشید که طبیعی است.
❓مراقبت‌های پس از هیستروسکوپی:
🔸 تا دو هفته پس از عمل مقاربت نداشته باشید.
🔸 تا دو هفته پس از عمل از دوش واژینال استفاده نکنید.
🔸 تا دو هفته پس از عمل، تامپون یا چیزی دیگری داخل واژن نکنید.
🔸 ممکن است پزشک از شما بخواهد طی دوره نقاهت از شنا، حمام در وان یا استفاده از جکوزی خودداری کنید.
🔅 پزشک‌تان بر اساس شرایط شما ممکن است مراقبت‌های دیگری هم توصیه کند.
❌ توجه کنید که تب، خونریزی شدید و درد شدید پس از هیستروسکوپی طبیعی نیست و در صورت داشتن این علائم حتماً با پزشک‌تان تماس بگیرید.

خواندن 1900 دفعه

موارد مرتبط