چاپ کردن این صفحه

انزال عقب گرد (معکوس) و ناباروری مردان

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

انزال عقب‌گرد یا معکوس

⬅️ انزال عقب‌گرد وضعیتی است که در آن مایع منی به‌جای خروج از آلت موقع انزال به داخل مثانه می‌رود. در این موقعیت که به آن انزال خشک گفته می‌شود، پس از مقاربت و رسیدن به انزال، مایع منی از آلت خارج نمی‌شود یا مقدار آن کم است. انزال عقب‌گرد خطرناک یا مضر نیست اما می‌تواند باعث ناباروری شود.

🔵 علائم:
انزال عقب‌گرد توانایی نعوظ یا انزال را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، فقط موقع انزال، مایع منی به‌جای خروج از آلت، به داخل مثانه برمی‌گردد.
علائم و نشانه‌های انزال عقب‌گرد عبارتند از:
- خارج نشدن مایع منی یا مقدار کم مایع منی هنگام انزال
- کدر بودن ادرار پس از انزال (به دلیل ورود مایع منی به مثانه)
- ناباروری

🔵 علل:
موقع ارگاسم، لوله‌ای به نام وازدفران اسپرم را به پروستات منتقل می‌کند تا آنجا با مایعات دیگر ترکیب شود و مایع منی تشکیل شود. عضله ورودی مثانه (عضله گردن مثانه) منقبض می‌شود تا مایع منی هنگام عبور از پروستات به آلت، وارد مثانه نشود. همین عضله است که باعث می‌شود ادرار در مثانه بماند و فرد دچار بی‌اختیاری ادرار نشود. در انزال عقب‌گرد این عضله به درستی منقبض نمی‌شود و در نتیجه، مایع منی به‌جای خروج از آلت موقع انزال، وارد مثانه می‌شود‌.
عوامل مختلفی می‌توانند باعث عدم کارکرد درست این عضله موقع انزال شوند، از جمله:
- جراحی در مثانه یا بیضه‌ها
- عوارض جانبی برخی داروهای فشار خون، پروستات و افسردگی
- آسیب به اعصاب به دلایلی همچون دیابت، ام‌اس، پارکینسون یا آسیب نخاعی
 
🔶 انزال خشک (خارج نشدن یا کم بودن مایع منی) نشانه اولیه انزال عقب‌گرد است، اما مشکلات دیگری نیز می‌توانند باعث انزال خشک شوند، از جمله:
- جراحی برداشتن پروستات
- جراحی برداشتن مثانه
- پرتودرمانی سرطان در ناحیه لگن

🔵 عوامل خطر:
- ابتلا به دیابت و ام‌اس
- جراحی مثانه و پروستات
- مصرف برخی داروهای فشار خون یا افسردگی
- آسیب نخاعی

🔵 عوارض:
همانطور که گفته شد، انزال عقب‌گرد خطرناک یا مضر نیست اما دو عارضه در پی دارد:
- ناباروری
- کاهش لذت رابطه جنسی و ارگاسم، به دلیل نبود یا کم بودن مایع منی

🔵 پیشگیری:
اگر بیماری‌ای دارید یا دارویی مصرف می‌کنید که ممکن است انزال عقب‌گرد را به دنبال داشته باشد با پزشکتان مشورت کنید تا ریسک بروز این عارضه را کاهش دهد. اگر قرار است جراحی در ناحیه مثانه یا پروستات انجام دهید یا تحت درمان سرطان در ناحیه لگن قرار بگیرید، و قصد دارید در آینده بچه‌دار شوید، حتماً برای حفظ باروری از طریق فریز اسپرم یا فریز جنین اقدام کنید.
 
🔵 درمان:
درمان انزال عقب‌گرد به علت آن بستگی دارد. اگر ناشی از مصرف داروهای خاصی باشد، جایگزینی آنها می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر آسیب به عضله گردن مثانه قابل ترمیم و بهبود نباشد، روش آی وی اف پیشنهاد می‌شود و اسپرم را به طور مستقیم از مجرای اسپرم‌بر یا بافت بیضه برمی‌دارند.

خواندن 1643 دفعه

موارد مرتبط