یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

کلومیفن و کاربرد آن در درمان ناباروری

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

یکی از داروهای متداول در تحریک ­‌تخمک‌گذاری داروی کلومید یا کلومیفن سیترات است.

گاهی سـطح اسـتـروژن و گنادوتـروپـیـن‌هـا (FSH ،LH) طبیعی است، اما تخمک‌گذاری نرمال نیست و دچار اختلال است. برای نمونه، در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCO چنین وضعیتی رخ می‌دهد. در چنین مواردی از کلومیفن سیترات برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌شود.

کلومیفن سیترات معمولاً برای دورۀ چهار روزه، از روز سوم تا هفتم یا پنجم تا نهم سیکل قاعدگی با دوز روزانه پنجاه میلی­‌گرم (یک قرص) تجویز می‌­شود. سپس برای بررسی وضعیت فولیکول­‌های تخمدانی، اگر مصرف قرص از روز سوم شروع شده باشد، در روز دهم سیکل، و اگر مصرف قرص از روز پنجم سیکل شروع شده باشد، در روز دوازدهم سیکل سونوگرافی انجام می‌‌شود.

اگر فولیکول­‌ها به اندازه مناسب (۱۸ تا ۲۰ میلی­‌متر) رسیده باشند، پزشک می­‌تواند با تجویز آمپول HCG زمان تخمک‌‌گذاری را تعیین کند. در این صورت باید یک تا دو روز حوالی زمان تخمک‌گذاری (که بر اساس تجویز HCG مشخص می‌شود)، نزدیکی صورت بگیرد. حداکثر دوز مجاز تجویزی کلومیفن ۱۵۰ میلی‌گرم یا سه قرص در روز است. درمان تحریک تخمک‌ ۳ تا ۵ دوره قابل تکرار است.

مصرف کلومیفن و دیگر داروهای تحریک تخمک‌گذاری حتماً باید با تجویز پزشک متخصص باشد، زیرا ممکن است عوارضی مانند ایجاد کیست یا تحریک بیش از حد تخمدان به دنبال داشته باشد.

خواندن 3485 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی