چاپ کردن این صفحه

کلامیدیا و ناباروری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کلامیدیا یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عفونت‌های انتقال‌یابنده از راه تماس جنسی (عفونت مقاربتی) است که عامل آن یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس است. ارتباط جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد آلوده، راه انتقال این بیماری است. این بیماری می‌تواند عوارض جدی برای مردان و زنان مانند ناباروری و ابتلای نوزاد تازه متولدشده را در پی داشته باشد.

علائم:

این بیماری از جمله بیماری‌های خاموش است، یعنی فرد مبتلا گاهی هیچ علامتی ندارد. اما برخی علائمی همچون ترشحات غیرعادی از واژن یا آلت تناسلی و درد و سوزش هنگام ادرار دارند. علائم معمولاً طی یک تا سه هفته بعد از آلوده شدن بروز می‌یابند.

باکتری کلامیدیا تراکوماتیس می‌تواند به بیماری التهابی لگن در زنان و التهاب بیضه و اپیدیدیم (مجرای اسپرم‌بر) در مردان منجر شود که هر دو عوارضی جدی مانند ناباروری به دنبال دارند.

تشخیص:

روش تشخیص این بیماری بررسی آزمایشگاهی نمونه ترشح یا آزمایش ادرار است. یعنی یا یک نمونه از ترشحات واژن یا آلت تناسلی برداشته می‌شود و وجود باکتری در آن بررسی می‌شود یا نمونه ادرار از بیمار گرفته می‌شود. نتیجه این آزمایش معمولاً ظرف ۲۴ ساعت آماده می‌شود.

درمان:

راه درمان این بیماری نیز مصرف آنتی‌بیوتیک تک‌ دوز یا در دوره‌های ۱۴ تا ۱۷ روزه است. مصرف دارو پس از رفع علائم هم باید ادامه یابد و اگر ظرف یک تا دو هفته پس از پایان یافتن مصرف دارو، علائم بهبود نیافت، بیمار حتماً باید دوباره به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنند.a

خواندن 958 دفعه

موارد مرتبط