چاپ کردن این صفحه

دلایل خونریزی شدید و سنگین قاعدگی (منوراژی)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خونریزی شدید و سنگین قاعدگی که منوراژی نامیده می‌شود، خونریزی بیشتر از حد معمول در هر ماه است. این وضعیت در حدود ده درصد از خانم‌ها رخ می‌دهد. رایج‌ترین الگوی منوراژی، خونریزی بسیار شدید در سیکل‌های منظم ماهانه، به‌رغم تخمک‌گذاری عادی است.

چندین دلیل مهم برای بررسی منوراژی وجود دارد. نخست، منوراژی می‌تواند موجب فشار روحی شدید و علائمی جسمی، مانند درد و گرفتگی‌های شدید شود. دوم، از دست دادن زیاد خون ممکن است موجب کم‌خونی (آنمی) شود که خود عامل بروز مشکلات و علائمی مانند سرگیجه و غش می‌شود. سوم، دلایل خطرناکی برای منوراژی وجود دارد که نیازمند درمان فوری است.

دلایل خوش‌خیم (غیرسرطانی) منوراژی:

- فیبروم‌های رحمی (توده‌های خوش‌خیم)

- پولیپ‌های اندومتریال (زائده‌های باریک خوش‌خیم که در رحم رشد می‌کنند.)

- آدنومیوز (وجود بافت دیوارۀ رحم درون دیوار ماهیچه‌ای رحم)

- استفاده از آی یو دی

- کم‌کاری تیرویید

- لوپوس ( نوعی بیماری خودایمنی)

- اختلالات انعقاد خون

- مصرف برخی داروها، به‌ویژه آن‌ها که بر انعقاد خون تأثیر دارند.

افزون بر دلایل خوش‌خیم، اگرچه شایع نیست، اما منوراژی می‌تواند نشانۀ سرطان اندومتر باشد. همچنین، یک وضعیت پیش‌سرطانی بالقوه که هایپرپلازی اندومتر نام دارد، نیز می‌تواند به خونریزی غیر عادی بیانجامد. این مشکل بیشتر در زنان بالای چهل سال رخ می‌دهد.

در کل، اگرچه دلایل بسیاری برای منوراژی وجود دارد، اما در اغلب زنان، حتی پس از یک بررسی کامل پزشکی، دلیل خاصی برای آن پیدا نمی شود. اگر دلیل خونریزی غیرعادی واژینال مشخص نمی‌شود، اما درمان‌هایی برای کاهش شدت آن وجود دارد.

خواندن 5473 دفعه

موارد مرتبط