چاپ کردن این صفحه

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چه عوارضی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا در اصطلاح عامیانه، تنبلی تخمدان، در دختران و زنانی که در سنین باروری قرار دارند، بسیار شایع است و با عوارض متعددی همراه است.

مهم‌ترین علامت یا عارضه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بی‌نظمی در قاعدگی است. یعنی مبتلایان به این سندرم، یا قاعدگی‌های دیر به دیر دارند (بیش از ۳۵ روز فاصله)، یا قاعدگی‌های زود به زود (کمتر از ۲۱ روز فاصله). همچنین، ممکن است خونریزی غیرعادی در طول سیکل قاعدگی‌ داشته باشند.

عارضه مهم دیگر مقاومت به انسولین است که باعث افزایش سطح انسولین در خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و ... را افزایش می‌دهد. افزون بر این، اغلب مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دچار چاقی یا اضافه‌وزن هستند.

یکی دیگر از عوارض مهم و جدی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، ناباروری است. زیرا مبتلایان به این سندرم دچار بی‌نظمی و اختلال در تخمک‌گذاری هستند که از دلایل مهم ناباروری زنان است.

افزایش سطح هورمون‌های مردانه نیز عارضه دیگر این سندرم است که با علائمی مثل رشد موهای زائد در بدن، به‌ویژه صورت و سینه‌ها، جوش و آکنه‌های پوستی و نازک شدن و ریزش موی سر با الگوی مردانه همراه است.

عارضه دیگری که معمولاً مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به آن مبتلایند، کمبود ویتامین D3 است که می‌تواند مشکلات استخوانی و مفصلی، افسردگی و ... به همراه داشته باشد.

بنابراین، اگر با علائمی مثل بی‌نظمی قاعدگی یا افزایش موهای زائد مواجه شدید، حتماً برای بررسی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک به یک مرکز درمان ناباروری معتبر مراجعه کنید که همه امکانات تشخیصی لازم (مانند آزمایشگاه و کلینیک رادیولوژی و سونوگرافی) را داشته باشد و نیز افزون بر ویزیت متخصص زنان، امکان مشاوره با متخصصان مختلف مانند تغذیه، غدد و ... نیز برایتان

خواندن 1336 دفعه

موارد مرتبط