چاپ کردن این صفحه

هورمون آنتی‌مولرین (AMH) و تفسیر نتیجۀ آزمایش آن:

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

هورمون آنتی‌مولرین (AMH) و تفسیر نتیجۀ آزمایش آن
هورمون آنتی‌مولرین توسط فولیکول‌های ریز آنترال و پره‌آنترال ترشح می‌شود. این هورمون با افزایش سن کاهش می‌یابد و در یائسگی به سطح غیرقابل اندازه‌گیری می‌رسد.

سطح AMH یک نشانگر قابل اعتماد، زودهنگام و مستقیم برای ارزیابی کارکرد تخمدان‌هاست. اندازه‌گیری سطح این هورمون، به‌خصوص در برخی افراد، نظیر افراد مبتلا به سرطان یا افرادی که تخمدان‌های‌شان به‌دلیل جراحی یا پرتودرمانی آسیب دیده یا افراد مبتلا به اندومتریوز، برای تعیین میزان ذخیرۀ تخمدان بسیار کمک‌کننده است.

در افرادی که قرار است IVF شوند، سطح AMH با میزان تخمک به‌دست‌آمده پس از مصرف داروهای تحریک تخمک‌گذاری در ارتباط مستقیم است و بهترین نشانگر پیش‌بینی‌کنندۀ پاسخ ضعیف یا بیش از حد تخمدان‌ها به داروهای تحریک تخمک‌گذاری است.

استاندارد دقیق و مشخص برای محدوده نرمال AMH وجود ندارد. به‌طور کلی، AMH کمتر از ۰/۵ درصد نشانۀ کم بودن رزرو تخمدان‌هاست و احتمال به‌دس آمدن حداکثر ۲ یا ۳ فولیکول در سیکل را پیش‌بینی می‌کند.

سطح ۰/۵ تا ۱ نشان‌دهنده ذخیرۀ تخمدان حداقل پایه است و به‌دست‌آمدن تعداد کم تخمک را پیش‌بینی می‌کند.

سطح هورمون بین ۱ تا ۳/۵ نشانۀ احتمال پاسخ‌دهی خوب تخمدان‌ها به درمان است و AMH بیشتر از ۳/۵، می‌تواند پیش‌بینی‌کنندۀ پاسخ شدید تخمدان‌ها به تحریک تخمک‌گذاری باشد و باید دقت شود که تحریک با دُز کمتر دارو و به‌طور ملایم انجام شود تا از ایجاد سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) جلوگیری شود.

برخلاف اندازه‌گیری FSH که باید حتماً در روز دوم یا سوم سیکل باشد، سطح AMH خون طول در سیکل تغییر چندانی نمی‌کند و می‌تواند در هر زمان از سیکل انجام شود.

خواندن 9095 دفعه

موارد مرتبط