یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

آمنوره (پریود نشدن) و دلایل آن:

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تخمدان‌ها تقریباً هر یک ماه یک بار (برای هر خانمی ممکن است کمی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد)، تخمک‌گذاری و یک تخمک آزاد می‌کنند. اگر بارداری رخ ندهد، خانم معمولاً حدود دو هفته پس از تخمک‌گذاری پریود می‌شود.

اگر خانمی که باردار نبست، سه ماه پیاپی پریود نشود، گفته می‌شود که به آمنوره مبتلاست. علت بروز آمنوره تولید ناکافی هورمون زنانۀ استروژن از تخمدان‌ها است. اما چه عواملی می‌توانند باعث اختلال در تولید استروژن، توقف چرخۀ تخمک‌گذاری و در نتیجه، ناباروری شوند؟

عوامل زیر از جمله علل معمول کمبود استروژن‌اند:

- تغییرات وزن: کاهش یا افزایش وزن سریع به میزان قابل توجه می‌تواند باعث بر هم ریختن تعادل هورمونی و در نتیجه، آمنوره شود.

- استرس: استرس شدید یا طولانی ممکن است بر بخشی از مغز که مسئول کنترل بازتولید هورمون‌ها است، اثر منفی داشته باشد و در نتیجه، چرخۀ تخمک‌گذاری دچار اختلال شود.

- ورزش بیش از حد: ورزش سنگین به‌طوری که با کاهش شدید وزن یا کاهش شدید بافت چربی بدن شود، می‌تواند باعث قطع سیکل قاعدگی شود.

- پرولاکتینمی: منظور تولید بیش از حد

هورمون پرولاکتین در بدن است، هورمونی که بدن هنگام شیردهی آن را تولید می‌کند. این هورمون باعث توقف سیکل ماهانه می‌شود و به همین دلیل است که اغلب خانم‌ها در دوران شیردهی پریود نمی‌شوند. از جمله نشانه‌های پرولاکتینمی در خانم‌های غیرشیرده، توقف سیکل قاعدگی و ترشح مایع شیری از نوک پستان است.

- مشکلات تیروئید: تیروئید غده‌ای است که مسئول تولید برخی هورمون‌ها برای تنظیم سوخت‌وساز بدن است. هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید وضعیتی است که این غده هورمون‌های لازم را تولید نمی‌کند و در پرکاری تیروئید، هورمون‌های تیروئید در بدن بیش از حد نرمال تولید می‌شوند. هم کم‌کاری و هم پرکاری تیروئید می‌توانند چرخۀ تخمک‌گذاری و قاعدگی را دچار اختلال کنند.

- سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS): خانم‌های مبتلا به این سندرم دچار نوعی عدم تعادل هورمونی می‌شوند که باعث بروز کیست‌های متعدد در تخمدان و علائمی مثل آکنه و رشد موهای زائد در صورت و بدن می‌شود و موجب اختلال در تخمک‌گذاری می‌شود.

- اختلالات اشتها و خوردن: این دسته از اختلالات، به‌ویژه آنورکسیا (کم‌خوری عصبی) می‌توانند باعث قطع پریود و آمنوره شوند.

- پیش‌یائسگی: در فاصله سنی بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی چرخۀ قاعدگی خانم‌ها به‌طور طبیعی متوقف می‌شود و خانم‌ها توان باروری خود را از دست می‌دهند. از یک سال پیش از شروع یائسگی اختلالات قاعدگی شروع می‌شود.

 

خواندن 1742 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی