یادداشت ها

اطلاعات و یادداشت های پزشکی

شیاف پروژسترون (سیکلوژست) و کاربردهای آن

این مورد را ارزیابی کنید
(43 رای‌ها)

شیاف پروژسترون با نام تجاری سیکلوژست حاوی هورمون فعال زنانۀ پروژسترون است و در موارد متعدد، به‌ویژه درمان سندرم پیش از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان و افزایش شانس بارداری و جلوگیری از سقط جنین در درمان‌های ناباروری، مانند IVF، کاربرد دارد.

پروژسترون از جمله هورمون‌های ضروری برای سیستم تولید مثل است و سطح آن در مقاطع مختلف سیکل قاعدگی، متغیر است. بعد از تخمک گذاری، اگر بارداری رخ ندهد، پیش از آغاز پریود بعدی، سطح پروژسترون در خون کاهش می‌یابد. استفاده از شیاف پروژسترون ۱۲ تا ۱۴ روز شروع خونریزی قاعدگی، از جمله روش‌های کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که پزشکان، با در نظر گرفتن شرایط بیمار، می‌توانند آن را تجویز کنند. البته هنوز ارتباط بین کاهش سطح پروژسترون خون و بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی ارتباط مستقیمی به اثبات نرسیده است و مشخص نیست این درمان چگونه باعث تخفیف علائم این سندرم می‌شود.

شیاف پروژسترون همچنین برای درمان افسردگی پس از زایمان نیز تجویز می‌شود. جفت در طول بارداری پروژسترون تولید می‌کند و پس از زایمان، با قطع شدن این منبع و کاهش سطح پروژسترون خون، ممکن است برخی مادران علائم افسردگی بروز دهند.

افزون بر موارد پیش‌گفته، یکی دیگر از کاربردهای مهم شیاف پروژسترون تقویت باروری و جلوگیری از سقط جنین در زنانی است که در روند درمان ناباروری قرار دارند. در روز بارورسازی تخمک، خانم باید استعمال این شیاف را آغاز کند و اگر بارداری رخ داد، باید مصرف آن را تا ۳۸ روز ادامه دهد که رشد جفت کامل شود. ادامۀ مصرف این دارو، با صلاحدید و طبق دستور پزشک، می‌تواند در تقویت بارداری و جلوگیری از سقط جنین بسیار مؤثر باشد.

شیاف‌های سیکلوژست را می‌توان در مقعد یا در واژن قرار داد که پس از ذوب از طریق رگ‌های متعدد این دو ناحیه جذب شوند. البته، در صورت تجویز برای تقویت بارداری و جلوگیری از سقط جنین، شیاف سیکلوژست حتماً باید به صورت واژینال استفاده شود.

خواندن 21851 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی